Wanneer je als student eindelijk een kamer hebt gevonden ben je waarschijnlijk vooral erg blij. Maar in alle euforie moet je oppassen dat je jouw rechten als huurder niet vergeet. De Woonbond geeft tips over waar je op moet letten.

Een kamer vinden is voor studenten ontzettend moeilijk. Onze tipbox stroomt vol met berichten van studenten die elke dag uren in de trein zitten omdat ze maar geen woonplek kunnen vinden in de stad waar ze studeren omdat ze bij hun ouders moeten blijven wonen. Studenten die wél een kamer vinden betalen vaak veel en wonen regelmatig in huizen met gebreken. Zelfs schimmel, lekkages en ongedierte zorgen er niet voor dat studenten weer vertrekken. Een nieuwe kamer vinden lijkt onmogelijk.

Het zijn verhalen die Mathijs ten Broeke van de Woonbond herkent. Want ook bij de vereniging van huurders kloppen regelmatig radeloze studenten aan. Ten Broeke ziet dat veel huurders het lastig vinden om aan de bel te trekken als ze ontevreden zijn. “Het is een grote stap om naar een verhuurder te stappen als de woningnood zo groot is. Het is goed om het wel te doen, maar ik begrijp ook wel dat mensen terughoudend zijn, uit angst hun woning te verliezen. In ieder geval is het slim om te weten dat je in je recht staat.” Ten Broeke geeft de onderstaande tips over waar je op moet letten bij het huren van een kamer:

Controleer de maximaal toegestane huurprijs

Veel mensen weten niet dat kamers standaard onder het puntenstelsel vallen. Dit betekent dat er, afhankelijk van de kenmerken van de kamer, een maximale huurprijs is, aldus Ten Broeke. “Als je gaat kijken naar een studentenkamer kan je een huurprijscheck laten doen. Als een verhuurder een hogere huur vraagt dan is toegestaan kan je naar de huurcommissie stappen. Die doet een uitspraak, waarna het verplicht is voor de verhuurder om de huurprijs naar beneden bij te stellen.” De huurcommissie heeft een handige tool om te zien of de huurprijs enigszins redelijk is.

Check de servicekosten

In veel huurcontracten moet je naast de huurprijs ook nog servicekosten betalen. Deze servicekosten mogen alleen gevraagd worden voor kosten die daadwerkelijk gemaakt worden door de verhuurder, maar daar wordt wel eens mee gesjoemeld. “Het is heel redelijk om aan je verhuurder te vragen waar hij dit allemaal aan besteedt, want een verhuurder is verplicht om dit inzichtelijk te kunnen maken.”

221123_wooncontract_studenten_v2[1].png

Bizarre voorwaarden en slecht onderhoud: studenten accepteren alles voor een kamer

“In mijn huurcontract staat dat ik niet naar de huurcommissie mag.”

Laat je niet wegsturen met gebreken

We horen veel verhalen van studenten die in huizen wonen met gebreken. Zo heeft Meike heeft last van ongedierte en schimmel en heeft Isa een lekkage boven haar bed. “Wanneer problemen met de woning door gebreken in het huis komen, is de verhuurder verplicht het op te lossen. Ik hoor vaak dat verhuurders bij bijvoorbeeld een muizenplaag zeggen dat de bewoners maar geen broodkruimels moeten achterlaten. Maar in de meeste gevallen heeft zoiets echt met de staat van het pand te maken en moet de verhuurder dit oplossen. Laat je dus niet wegsturen met je klachten.”

Let op gekke constructies in je contract

De verhuurder van Meike lijkt liever niet te hebben dat zijn huurders een lagere huur kunnen afdwingen. Daarom staat in haar contract dat ze geen contact mag hebben met de huurcommissie. “Dat is volstrekt belachelijk en absoluut niet toegestaan. Maar we zien vaker dat verhuurders dingen in contracten opschrijven die niet mogen,” reageert Ten Broeke. “Wat je bijvoorbeeld regelmatig ziet is dat huurders zeggen dat bewoners bemiddelingskosten moeten betalen aan de verhuurder. Het wordt vaak gebracht alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar dat is echt niet zo. Het is hartstikke fout.” De woonbond heeft zelf een tool op de website staan waarin je snel kan controleren of je huurcontract in orde is.

Oproep

Ben jij een student en kan je geen kamer vinden? Heb je een kamer met gebreken? Of heb je andere tips over studentenhuisvesting? Laat van je horen en help met ons onderzoek.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers