Voor haar 40ste verjaardag vroeg Lies een populaire föhn van een duur merk die ze al heel lang wilde hebben. Deze föhn kostte maar liefst 500 euro en dus zamelde een vriendin geld in voor het cadeau. Online ging zij op zoek naar de goedkoopste leverancier. Al snel kwam ze terecht bij een website waar de föhn 30 euro goedkoper werd aangeboden en ze bestelde deze gelijk.
Overduidelijk een neppe
Lies: “Op mijn verjaardag haalde ik de föhn uit de doos en wist ik eigenlijk gelijk: dit klopt niet.” De dure föhn zag er heel goedkoop uit, met plastic knopjes. Hij was ook veel lichter dan de echte. “Ik wilde de feestvreugde alleen niet bederven met mijn twijfels, dus ik zei niets.” De volgende ochtend vergelijkt Lies haar föhn met de echte merk föhn van haar buurvrouw. “Het was overduidelijk dat die van mij een fake lookalike was. De haren op de borstels leken niet op die van de echte en de kleur van het plastic was roze in plaats van het paars.”
Heb jij ervaring met online oplichting of misleiding?
Gedreigd met advocaat
Erik, de man van Lies, laat het er niet bij zitten. Hij stuurt de föhn met het bijgeleverde retourlabel terug. Hij krijgt een retourbevestiging per mail, maar daarna wordt het stil, heel stil. Erik: “Vanaf toen begon het grote rekken en uitstellen. 5 Dagen na de retourbevestiging had ik nog steeds de 480 euro niet terug.” Telefonisch is de klantenservice onbereikbaar. In korte tijd heeft Erik zeker een stuk of 12 mails gestuurd en meerdere keren gedreigd met een advocaat. Na twee maanden ‘gedoe’ staat eindelijk het geld op zijn rekening. “Je wordt er echt moe van. Maar dat is natuurlijk ook waar ze op gokken: ze hopen dat je het opgeeft,” zegt hij.
Foto gejat van andere website
Steeds meer mensen worden online opgelicht. De grootste groei in het aantal aangiftes bestaat ook uit online oplichting. Het gaat vaak om websites die hoge kortingen bieden en die er op het eerste gezicht redelijk goed uitzien. Ze geven vaak een goede reden voor de hoge kortingen: zo moet de winkel leeg omdat de ondernemer ermee stopt of er moet ruimte worden gemaakt voor een nieuwe collectie. In het geval van Erik en Lies hadden ze ook een telefoonnummer van de klantenservice op de website staan, alleen daar namen ze niet op. “Het is dat mijn man zo standvastig was en er veel tijd in heeft gestoken, anders hadden we nu nog het geld niet terug gehad,” aldus Lies.