**Tijdens een etentje bij een restaurant in Hellevoetsluis krijgt de zoon van Marian een ernstige allergische reactie. Het liep maar net goed af, vertelt zij. Marian is één van de tipgevers uit Voorne-Putten die reageren op ons artikel over de problemen met acute zorg op het eiland ten zuiden van Rotterdam. We tekenen haar verhaal op voor ons dossier Spoedzorg.
Vorig najaar tijdens een etentje ter ere van de verjaardag van oma eet de familie bij het plaatselijke wokrestaurant. Het is al langer bekend dat Marian’s zoon (20) een allergie heeft voor meloen en ananas en dat vermijdt hij daarom om te eten, maar toch ging het die dag mis. Nooit eerder heeft hij zo’n ernstige reactie gehad. De oorzaak van de allergische reactie is nog steeds onbekend.
Huisartsenpost gesloten
Marian’s andere zoon belt de huisartsenpost in Spijkenisse, omdat de plaatselijke huisartsenpost in Hellevoetsluis sinds enige tijd is gesloten. Ze moeten direct komen en als de klachten nog ernstiger worden zal een ambulance tegemoet worden gestuurd. De zus van Marian is ic-verpleegkundige en had een infuus in de auto om eventuele sterke bloeddrukdaling op te vangen, maar ondanks dat wordt het een zeer stressvolle rit. Volgens Marian zijn het 25 minuten met ‘samengeknepen billen en kromme tenen’.
‘We hebben het echt op het nippertje gehaald naar de huisartsenpost’
Afbraak medische voorzieningen
Sinds de sluiting van de huisartsenpost in Hellevoetsluis moeten bewoners voor spoedgevallen naar het 25 kilometer verder gelegen Spijkenisse. De weg heeft veel stoplichten die in het geval van Marian en haar zoon bijna allemaal op rood stonden, wat voor veel vertraging zorgt. In Spijkernisse is bovendien veel minder capaciteit voor spoedzorg. Tegenwoordig is na 21.00 uur de spoedeisende eerste hulp (seh) gesloten en moeten ambulances doorrijden naar een ziekenhuis in Rotterdam.
Anafylactische shock
Na een injectie lijkt het eerst de goede kant op te gaan maar na een half uur gaat het alsnog flink mis. Haar zoon raakt in een anafylactische shock, een zeer ernstige, acute allergische reactie en wordt met loeiende sirenes naar het Maasstad Ziekenhuis gebracht in Rotterdam, omdat de eerste hulp in Medisch Centrum Spijkenisse al dicht is. In Rotterdam wordt hij een nacht gehouden nadat hij gestabiliseerd is.
‘De allergische reactie was al te lang aan de gang en te ver. Als de huisartsenpost in Hellevoetsluis er nog was geweest was het zover niet gekomen.’
En dan valt de rekening op de mat
Eenmaal bijgekomen van het voorval volgt de 2e shock. Voor de rit met de ambulance wordt ruim 800 euro in rekening gebracht. Dat wordt maar deel vergoed door de zorgverzekering en omdat het de 1e ambulancerit van haar zoon was in 2015 kost hem zijn volledige eigen bijdrage van 385 euro. 'Veel voor een student met studiefinanciering', vindt Marian. Hij betaalt nu nog steeds af met een betalingsregeling.
Marian benadrukt dat zij absoluut geen klachten heeft over de medewerkers van de huisartsenpost, ambulance of ziekenhuis. ‘Zij deden fantastisch hun werk, maar de tijd om er te komen in geval van ernstige zaken is veel te lang. Als dit mis was gegaan...’
De Monitor heeft de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), waar het ambulancevervoer op het eiland onder valt, om een reactie gevraagd. De VRR heeft laten weten daar binnenkort op te reageren.