Na de dood van haar moeder wordt Lakshmi Verboom geconfronteerd met hoge facturen van haar moeders thuiszorgorganisatie. Zij vermoedt dat deze niet kloppen en begint een zoektocht. Lakshmi ontdekt dat haar moeder niet alleen te weinig zorg kreeg, maar ook onder druk werd gezet om te wisselen van zorgverzekeraar. “Er is gewoon misbruik gemaakt van mijn moeder.”
Op de dag na de uitvaart van haar moeder krijgt Lakshmi Verboom een e-mail binnen. “Het was een heftige dag geweest en ik was van plan rustig het rouwproces in te gaan”, vertelt ze. Maar door wat ze aantreft in haar mail komt ze aan rouwen niet toe: het zijn torenhoge facturen voor de thuiszorg van haar moeder, goed voor een totaalbedrag van ruim 45.000 euro. Lakshmi: “Ik dacht meteen, dit klopt niet, we moeten hier even goed induiken.”
Dit verhaal draait om de zorg voor Barbara Sznaper, de moeder van Lakshmi. Zij overleed dit voorjaar op 78-jarige leeftijd als gevolg van uitgezaaide longkanker. De laatste jaren van haar leven ontving ze thuiszorg, maar pas in de laatste weken voor haar dood had zij intensieve zorg nodig. Zorg die zij slechts mondjesmaat ontving, maar die wel in rekening werd gebracht.
De mail met facturen vormt voor dochter Lakshmi de start van een zoektocht waarin de telefoon van Barbara een centrale rol speelt. Want door de vele WhatsApp-(spraak)berichten die Barbara uitwisselde met de eigenaar van thuiszorgorganisatie Christina Zorg, valt de geboden zorg in de laatste maanden van haar leven vrij precies te reconstrueren.
Bel me met spoed!

Deze berichten zijn afkomstig van Christina Zorg. Lakshmi treft ze aan in de telefoon van haar moeder. Om erachter te komen wat er precies is gebeurd, belt ze ook de zorgverzekeraar en spreekt ze met buren en een ander familielid dat dichtbij staat. Zo komt Lakshmi erachter dat er allerlei problemen speelde rondom de zorg die haar moeder ontving.
Bovenstaande berichten stuurde Christina Zorg naar Lakshmi’s moeder om haar onder druk te zetten, zodat zij zou wisselen van zorgverzekeraar. Barbara is al ruim twintig jaar een tevreden klant van CZ (OHRA), als Christina Zorg eind 2024 wil dat ze overstapt naar de zorgverzekeraar Aevitae. Christina Zorg vertelt Barbara dat dit noodzakelijk is omdat CZ niet de volledige zorg vergoedt.
Barbara wil helemaal niet overstappen, maar wordt online toch ingeschreven bij zorgverzekeraar Aevitae. Zonder dat ze hier zelf weet van heeft. Als Barbara hier een paar weken later achter komt, belt ze naar de zorgverzekeraar om een fraudemelding te doen.
Christina Zorg krijgt lucht van de melding van Barbara, en stuurt haar een storm van dreigende berichten:

Onder druk krabbelt Barbara terug en werkt ze alsnog mee aan de overstap.
Openstaande facturen
Dat Christina Zorg nog rekeningen open heeft staan, zoals in een van de berichtjes wordt gezegd, klopt. CZ is namelijk gestopt met het betalen van declaraties voor de zorg van Barbara, omdat het bedrijf niet meewerkte aan een fraudeonderzoek van de zorgverzekeraar.
Na het fraudeonderzoek verandert er nog iets, ontdekt Lakhsmi. Er staat boven de facturen voor Barbara’s zorg opeens een andere naam: SBZ 2. Dit zorgbedrijf is van de dochter van de eigenaar van Christina Zorg, zo is te zien in de Kamer van Koophandel.
In contact met Lakshmi en ook met Pointer wisselt de eigenaar van Christina Zorg telkens van pet: de ene keer spreekt ze namens Christina Zorg over Barbara’s zorg, de andere keer betrekt ze hierin haar dochters bedrijf SBZ 2. In WhatsApp berichten is echter zichtbaar dat gedurende Barbara’s ziekbed communicatie - over de planning van de zorg, medicatie en het tekenen van zorgplannen - continu plaats vond tussen Barbara en de eigenaar van Christina Zorg.
Er is dan ook niets in de WhatsApp-gesprekken tussen Barbara en Christina Zorg terug te vinden waaruit blijkt dat Barbara er weet van heeft dat de zorg op het einde van haar leven op naam staat van SBZ 2. Volgens Lakshmi is het duidelijk: “Er is gewoon misbruik gemaakt van mijn moeder."
Wanhoop
De vreemde gang van zaken rondom de overstap en de beide betrokken zorgbedrijven is niet het enige wat Lakshmi aantreft in haar zoektocht. Uit de telefoon van haar moeder blijkt ook dat de zorgverlening flink haperde. Dit drijft Barbara in de laatste maanden van haar leven soms tot wanhoop. Zo probeerde zij regelmatig zonder succes contact op te nemen met haar thuiszorgorganisatie.
Op sommige dagen zit Barbara in onzekerheid of er überhaupt wel een zorgverlener komt op de afgesproken tijdstippen.

Eén spraakbericht raakt Lakshmi in het bijzonder. Het is een bericht van haar moeder aan Christina Zorg, slechts 17 dagen voor haar overlijden.

“Ik hoorde dit voor het eerst een paar dagen na de begrafenis”, vertelt Lakshmi. “Toen dacht ik: oh wat erg, dit is toch verwaarlozing? Ze is echt in paniek." Lakshmi had slechts gedeeltelijk zicht op de zorg die haar moeder ontving. “Af en toe zei ze wel dat ze niet altijd tevreden was. Maar ze wilde mij daar niet mee lastig vallen, ze zei altijd: ik regel het zelf wel.”
Christina Zorg antwoordt:

De reactie van Christina Zorg blijkt in strijd met een nieuw, intensiever zorgplan dat 10 dagen daarvoor is ingegaan. In dit zorgplan staat dat de thuiszorgorganisatie, en niet Barbara zelf, degene is die de medicatie beheert.
Fraude-onderzoeken
In dat zorgplan staat ook beschreven dat Barbara nachtzorg en drie keer per dag meerdere uren zorg nodig heeft. Op facturen uit die periode staat dat er 8 tot 13 uur zorg per dag is gedeclareerd. Volgens Lakshmi klopt hier niets van. “Ik was regelmatig bij mijn moeder die laatste dagen, en als er 8 uur per dag iemand van de thuiszorg was geweest, had ik dat geweten.” Ook buren en een ander familielid bevestigen dat de zorg niet of slechts deels geleverd werd.
Christina Zorg en SBZ 2 hebben beide per mail laten weten zich niet te herkennen in de beschuldigingen.
Lakshmi heeft inmiddels een fraudemelding gedaan bij Aevitae, de nieuwe zorgverzekeraar van haar moeder. Deze laat weten dat de melding nog in onderzoek is. CZ is intussen bezig om via de rechter alle uitbetaalde declaraties aan Christina Zorg terug te vorderen.
Na het doen van aangifte bij de politie probeert Lakshmi de situatie achter zich te laten: “We hebben nog geen tijd gehad om te rouwen”, vertelt ze. “Natuurlijk heb ik nog heel veel vragen, maar op een gegeven moment moet je het wel gaan afsluiten.”
De WhatsApp-(spraak)berichten in dit artikel zijn ingekort vanwege de leesbaarheid.
Reactie Christina Zorg en SBZ 2
Christina Zorg heeft per mail een reactie gegeven, waarin het bedrijf zegt zich niet te herkennen in de beschuldigingen. De beweringen worden niet met documenten ondersteund. De eigenaar schrijft onder andere:
“Daarbij speelt dat ik geen specifieke informatie kan delen over de persoon waarop uw vragen betrekking hebben, omdat dit de zorgverlening aan een inmiddels overleden persoon betreft. Wij zijn gehouden aan onze geheimhoudingsplicht en aan de AVG. Dat betekent dat wij geen persoonsgegevens of inhoudelijke details over cliënten kunnen verstrekken.
Vanaf 2025 is de formele vergoeding weggevallen en heeft Christina Zorg ondersteuning geboden aan mevrouw vanuit betrokkenheid en continuïteit van zorg. Dit gebeurde niet formeel, niet gedeclareerd en is ook niet vergoed. Het betrof eigenlijk mantelzorg vanwege de goede verstandhouding met mevrouw Sznaper.
Er is geen sprake geweest van onrechtmatige declaraties of inschrijving zonder toestemming. De overstap naar Aevitae is met mevrouw Sznaper besproken en door haar bewust gekozen. Ook de overdracht van zorg aan SBZ 2 is afgestemd met de zorgverzekeraar en met mevrouw Sznaper zelf.
Ik wil graag aangeven dat er van de zijde van mijzelf en Christina Zorg er absoluut geen sprake geweest van het in de steek laten van mevrouw Sznaper of het niet leveren van zorg.”
Christina Zorg stelt dat klachten altijd serieus genomen worden en zoveel mogelijk direct besproken en opgelost met de betrokkenen.
SBZ 2 zegt vanaf mei 2024 zorg te hebben geleverd aan Barbara, en zegt zich 'niet te herkennen in de aantijging dat sprake zou zijn geweest van zorg zonder toestemming of zonder grondslag’. Ze stelt dat “SBZ 2 wijkverpleging uitsluitend levert op basis van geldige indicaties, opgesteld door bevoegde wijkverpleegkundigen.”