Een ronkend motorgeluid is voor echte motorfanaten een essentieel onderdeel van de lol. De standaard fabrieksuitlaat vinden zij vaak te braaf. Motordealers krijgen regelmatig klanten over de vloer op zoek naar een uitlaat met een stoerdere sound. ‘Een snufje rumoeriger dan het origineel.'

Aldus Hanro Staal van Topmoto in Apeldoorn. We spreken hem voor onze uitzending over geluidsoverlast van motoren.

Zonder demping

Hanro verkoopt in de showroom twee soorten uitlaten: mét en zonder e-keurmerk. ‘Uitlaten die goedgekeurd zijn, die dus voldoen aan de geluidsnormen die de Europese Unie daaraan stelt. Maar voor de meeste mensen is dat nog niet zo spannend als ze het graag willen hebben.’

‘Maar, we hebben een alternatief. Hij showt ons het neusje van de zalm onder de uitlaten: de Akrapovic. ‘Akra’ genoemd door de insiders. ‘Dit is een uitlaat die niet voldoet aan de Europese regelgeving. Er zit geen demping op. Je kunt er gewoon doorheen kijken. Zou je deze monteren onder je motorfiets, dan voldoe je niet aan de geluidsnorm.’

Eigen risico klant

Ook deze herrie-uitlaten gaan zonder enig probleem over de toonbank. ‘Ik mag hem verkopen en monteren. Er is nergens een regel dat dit niet mag of niet kan.’ De verkoop van dit soort uitlaten, eigenlijk bedoeld voor het racecircuit, is namelijk niet verboden. Zolang een motorrijder er niet de openbare weg mee opgaat. ‘Ik vertel onze klant precies hoe het ervoor staat, dus als ze dit op eigen risico willen monteren, dan doen wij dat.’

Hij vindt het zelf ook ‘best wel een beetje gek’ dat hij uitlaten mag verkopen die verboden zijn op de weg. ’Het is nog steeds een grijs gebied dat niet is afgebakend door wie dan ook, dus als motorondernemers monteren en leveren we het op deze manier.’ Akrapovic verkoopt overigens ook uitlaten met een e-keurmerk, die wél de weg op mogen, benadrukt Hanro.

Geluidslimiet

Mag een motor eigenlijk onbeperkt herrie maken? Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.

‘Geluid dat allesbehalve discreet is’

Niet alleen bij Topmoto, ook bij een tiental andere motordealers die we gebeld hebben, worden uitlaten zonder e-keurmerk verkocht. Uit een korte zoektocht op internet blijkt dat er van alles aan aftermarket uitlaten, zoals een vervanguitlaat heet, te koop is:

‘Vervang je originele demper door de stijlvolle Snell Sonic die een echt geweldig geluid levert aan je motor dankzij minder demping!’

‘G.P.R.´s Deeptone is een kleine en discrete Slip-On met een geluid dat allesbehalve discreet is...’

‘Deze demper is luidruchtig en valt niet binnen de grenzen van een goedgekeurd geluidsniveau,’ melden de websites die deze uitlaten aanprijzen.’

Uitgelicht

Teun in gesprek met Arjan Everink / foto: De Monitor

Motorrijdersvereniging: ‘Bob-campagne tegen motorlawaai kan overlast verminderen’

Verwijderen dB-killer

Een andere manier om extra geluid te produceren is het verwijderen van de dB-killer, een tuitje aan het einde van de uitlaat dat het geluid dempt. ‘Door dit schroefje los te maken, kun je hem eruit trekken’, vertelt Hanro. Dan maakt ie nog meer geluid.’ En als de klant daarom vraagt? ‘Dat doen wij wel ja, maar ook weer op risico van de klant.’

Motorrijders hebben trouwens niet zoveel te vrezen. De politie handhaaft weinig op overtreding van de geluidsnormen, tot boosheid van bewoners die zich kapot ergeren aan luidruchtige motoren die langs hun huis scheuren. In Duitsland is dat wel anders, weet Hanro. ‘Daar wordt gewoon strenger gecontroleerd dan in Nederland.’ Veel motorrijders weten dat. ‘Die dB-killer wordt dan weer teruggeplaatst en dan kunnen ze ook een land als Duitsland in.’

Makers