‘Welkom maar…mag het iets zachter?’. Met spandoeken met deze tekst en flyeracties proberen bewoners van de Krimpenerwaard racende motorrijders in het gareel te krijgen. Dat was nodig omdat herriemakende motoren al jaren een plaag zijn voor bewoners.

Sinds juni staan er verspreid in de Krimpenerwaard negen borden langs de weg met deze slogan. Of het geholpen heeft? ‘Ja en nee,’ is het eerlijke antwoord van Tony Hardenberg van de actiegroep Geluidoverlast Krimpenerwaard. ‘Sommige motorrijders gaan inderdaad rustiger rijden, maar anderen zetten juist een tandje bij.’

Vooral bij mooi zomerweer is de Krimpenerwaard een populair gebied voor toerende motorrijders. Hardenberg zelf woont in het dorpje Haastrecht. ‘Mijn huis staat 10 meter van de weg, in een stiltegebied. Waar wij last van hebben zijn de motorrijders die met zo veel geluid rijden, dat we elkaar in de tuin niet meer kunnen verstaan. Het gaat vooral om die harde geluidspieken.’

‘Lessen’ voor motorrijders

Hardenberg woont 22 jaar in de Krimpenerwaard. ‘Je merkt dat de overlast toeneemt. Motorrijders zien het als een verworven recht om lawaai te maken. Mensen willen niet zeuren, maar bij sommige bewoners loopt de emmer op een gegeven moment over.’

De bewoners willen met hun acties motorrijders bewustmaken maken van de geluidsoverlast die zij veroorzaken en een aantal ‘lessen’ meegeven: niet rijden in groepen, rijd met een laag toerental en mijd de stiltegebieden. ‘Zelf hebben motorrijders niet altijd in de gaten hoeveel lawaai ze maken. Als ik een motorrijder aanspreek, krijg ik als antwoord: ‘Wat zegt u?' Dan moet eerst die helm af en oordoppen uit.’

Handhaving politie: ‘Te kostbaar en complex’

De bewonersgroep kiest niet voor harde actie zoals in buurgemeente Lopik. Daar leidden protesten van bewoners tot een motorverbod voor de nabijgelegen Lekdijk tussen Schoonhoven en Lopik. Sinds maart 2018 is de dijk in de weekenden van maart tot en met oktober afgesloten voor motorrijders. Hardenberg: ‘Dan ga je ook de ‘goeie’ motorrijders benadelen. Dat willen we niet. We begrijpen best dat ze hier een rondje willen rijden.’

Maar er moet wel iets gebeuren, zegt Hardenberg. ‘Er wordt totaal niet gehandhaafd door de politie. Die geeft dat ook toe. Het is veel te kostbaar en te gecompliceerd.’ Bovendien is de benodigde meetapparatuur niet altijd beschikbaar. Politie heeft niet standaard meetapparatuur bij zich.

De oplossing ziet Hardenberg bijvoorbeeld in het installeren van akoestische flitspalen. ‘De techniek is er al. Wij zouden daar volgend jaar een pilot mee willen doen.’ Ook wil hij een verbod op uitlaten die te veel geluid produceren. Een landelijke keuring van uitlaten, zoals in Duitsland het geval is, zou al veel geluidsoverlast kunnen voorkomen.

Spijkers op de weg

‘Sommige bewoners hier vinden onze aanpak te soft. Die willen bij wijze van spreken liever spijkers op de weg gooien. Die zit het echt hoog.’ De actiegroep ziet meer in samenwerking met de gemeente en politie, die de actie ondersteunen.

Ook de MAG, de belangenvereniging van motorrijders is actief betrokken bij de bewonersacties. Gerwin Batten, voorzitter van de MAG, bemiddelt vaker in regio’s waar bewoners last hebben van motorlawaai. ‘Begrip tonen naar elkaar helpt naar mijn mening beter. Zo kan overlast vaker worden voorkomen. Daarbij houdt hij uiteraard ook de belangen van de motorrijders in de gaten. ‘Wij willen voorkomen dat dit soort gebieden door overlast voor motorrijders afgesloten worden.’

‘Beleving’

Ook Batten vindt dat niet alle motorrijders moeten boeten omdat er een aantal te veel geluid maken. ‘De meerderheid van de motorrijders heeft zijn zaakjes goed op orde en produceert niet te veel herrie.’ Bij klagers over motorlawaai speelt ook de beleving mee. ‘Die beleving is voor iedereen persoonlijk. Erger je je al een tijd aan iets, dan zal de gevoelsmatige overlast ook groter worden.’ Bij controles door de politie bleken de meeste motoren in de Krimpenerwaard volgens Batten niet eens te veel lawaai te maken.

Verwijderde dB-killer

Dat betekent niet dat alle motorrijders vrij te pleiten zijn. ‘Er zijn natuurlijk ook motorrijders die met een open pijp rijden, zonder een dB-killier. Zo’n dB-killer zit standaard in een uitlaat na oplevering door de fabrikant, maar is in veel gevallen redelijk simpel te verwijderen. Wij raden aan: gebruik die dB-killer, dan houd je goed rekening met elkaar!’

Makers