De Utrechtse gemeente De Ronde Venen is steeds slechter te bereiken met het openbaar vervoer, aldus Gemeenteraadslid Simone Borgstede (partijlid van Lokaal en Fair). En dat terwijl deze gemeente niet in een uithoek ligt, maar middenin het land. Borgstede probeert al sinds 2007 voor verbetering te zorgen. Borgstede: “Soms lijkt het alsof de provincie niet weet dat we bestaan”.  

Gemeente De Ronde Venen ligt tussen Amsterdam en de stad Utrecht in. “Mensen geloven vaak niet dat de ov-voorzieningen hier slecht zijn”, vertelt Borgstede. “Het is toch midden in de Randstad, dat moet toch goed zijn? Niets is minder waar. Met de auto sta je binnen 20 minuten op de Dam of voor de Dom. Met het openbaar vervoer doe je er minstens 1,5 uur over.” 

Jaren geleden was er een rechtstreekse busverbinding tussen Utrecht en de gemeente De Ronde Venen. Sinds de komst van het treinstation in Breukelen is deze opgeheven en brengen de bussen je naar dit station, waarna je met de trein je reis moet vervolgen. Ook naar Amsterdam is er geen rechtstreekse verbinding meer. “De reistijd werd langer, de reis werd duurder: het zorgde ervoor dat meer mensen voor de auto kozen”, vertelt Borgstede. “En dus zijn we in een soort vicieuze cirkel terechtgekomen: minder reizigers betekent minder ov-voorzieningen en hoe slechter de bereikbaarheid wordt hoe meer mensen het openbaar vervoer vermijden.” 

Opgeheven bushaltes en lagere ritfrequenties: het openbaar vervoer in de gemeente is niet rendabel genoeg en dus wordt het steeds verder afgebouwd. “Het systeem moet op de schop”, vindt Borgstede. “Het openbaar vervoer moet weer een voorziening worden die niet draait om winst maken. Je ziet hoe het ov uitholt: de goedkoopste aanbieder wint de concessie (het alleenrecht om het openbaar vervoer te verzorgen in een bepaald gebied, red.) en dat werkt dus niet. De afgelopen jaren is er op elke verbindingslijn een significante afname van de kwaliteit ontstaan.” 

Industrieterrein

Toen in 2007 de eerste buslijn verdween, startte Borgstede een petitie. Het begin van haar strijd voor beter openbaar vervoer. De slechte bereikbaarheid van De Ronde Venen was haar hoofdreden om in 2014 toe te treden in de gemeenteraad. In de nieuwe dienstregeling, die deze maand inging, zorgde ze mede voor een bushalte in de buurt van het plaatselijke industrieterrein. De ondernemers daar klagen al jaren over de ov-voorzieningen naar het bedrijventerrein toe.

Uit onderzoek van, adviesbureau voor economie en omgeving, Bureau Buiten in 2020 bleek al dat 1 op de 5 bedrijventerreinen niet goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Het onderzoek labelt het industriegebied van De Ronde Venen als ‘slecht bereikbaar met het ov’, zien we als we inzoomen op de bijhorende interactieve kaart. Borgstede: “Als je er niet kunt komen, ga je er ook niet werken. De slechte bereikbaarheid van openbaar vervoer wordt aangewezen als een van de hoofdredenen van de personeelstekorten op het industrieterrein in de gemeente. Sommige ondernemers betalen het rijbewijs voor hun medewerkers zodat ze hier komen werken.”

Het openbaar vervoer is een verantwoordelijkheid van de provincie. Volgens Borgstede focussen de Provinciale Staten vooral op de stad en de directe omgeving daarvan. “De meeste leden van de Provinciale Staten komen uit grotere steden: uit Utrecht, Zeist of Houten. Ze hebben zelf nooit ervaren wat het betekent als je geen goed openbaar vervoer in je omgeving hebt. Ik denk echt dat de provincie niet doorheeft dat het hier zo slecht is.” 

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers

Redactiestagiair