Kapitaalkrachtige investeerders, recreatiebedrijven en projectontwikkelaars zoeken naar mazen in het net om nieuwe vakantiehuizen te bouwen aan de Zeeuwse kust. Op verschillende plaatsen dreigt ‘verstening’ van het kustgebied, terwijl het Kustpact uit 2017 juist dichtbouwen van de kust moest voorkomen.   

Sinds de ondertekening van het Kustpact is nieuwbouw alleen nog op een beperkt aantal locaties toegestaan. Toch blijken die afspraken niet waterdicht. Na invoering van het Kustpact nam het grondoppervlak van Zeeuwse bungalowparken zelfs met 11 procent toe, zo blijkt uit navraag bij het Kadaster. Een van de redenen van de uitdijende huisjesparken is dat campings die een zogenoemde kwaliteitsslag doen en investeren in hun terrein, hun grondgebied mogen uitbreiden. 

Vakantiepark in Cadzand

Explosie huisjesparken in Zeeuws-Vlaanderen: ‘De rust en ruimte is ver te zoeken’

Het Kustpact verbiedt bouwen aan de kust, toch komen er alsmaar nieuwe vakantiehuisjes bij.

Sluiproute  

De hausse aan nieuwe vakantiehuizen komt verder door het uitvoeren van bouwprojecten die al in de ‘pijplijn’ zaten tijdens het opstellen van de Zeeuwse kustvisie, de provinciale variant van het Kustpact. De kustvisie is weliswaar een rem op nieuwe bebouwing, maar heeft ook een negatief bijeffect. Nieuwbouwlocaties zijn zeer schaars en kostbaar geworden en kapitaalkrachtige marktpartijen zoeken naar allerlei legale achterdeurtjes om toch vakantiewoningen te kunnen realiseren. “De bouwwoede is door de kustvisie een eind gestopt, maar we zien toch dat her en der projectontwikkelaars nog proberen nieuwe villa's neer te zetten”, aldus Robbert Trompetter van de Zeeuwse Milieufederatie.   

Het opkopen van campings blijkt zo’n sluiproute. Op campings zit namelijk al een recreatiebestemming en voor het bouwen van vakantiehuisjes tot 70m2 is geen nieuwe vergunning nodig. En dus kan een nieuwe eigenaar relatief makkelijk besluiten het terrein te herstructureren tot een grootschalig huisjespark waaraan veel meer te verdienen valt dan aan een traditionele camping. Nieuwe vakantiehuizen kunnen het hele jaar door voor flinke tarieven verhuurd worden of worden doorverkocht als beleggingsobject aan particuliere of zakelijke investeerders. 

Van seizoenscamping naar luxe chaletpark?

Valt de kleine camping nog te redden? ‘De tijd van tante Gonnie’s bingo is voorbij’

Overal verdwijnen seizoenscampings voor luxe chaletparken. Wat kan een eigenaar doen?

Stijging vakantieparken in heel Nederland 

Ook in andere delen van het land breidt het aantal huisjesparken flink uit en moeten seizoenskampeerders van hun vaste plek af om plaats te maken voor luxe vakantiewoningen. Volgens cijfers van het CBS zijn er de afgelopen 10 jaar in het hele land 345 vakantieparken bijgekomen, vooral in de kustprovincies. Koploper is de provincie Zeeland met 97 nieuwe parken. Het aantal campings in het land daalde in dezelfde periode met 666.

De seizoenscamping maakt plaats voor huisjesparken

200 mailtjes sturen voor seizoensplek op camping: ‘Zo moeilijk om een plek te vinden’

Meer dan 600 campings zijn de afgelopen 10 jaar gestopt, vaak nadat een investeerder de camping opkocht om er luxe vakantiehuizen neer te zetten.

Campinghouders zwichten vaak voor de enorme bedragen die recreatiegiganten als Roompot en EuroParcs, projectontwikkelaars en investeerders bieden. Stacaravan- en chaleteigenaren die vaak al decennialang op een vaste seizoensplek staan, zoals Jeroen van Baal, zijn de dupe bij campingovernames en kunnen zonder pardon vertrekken. 

De kosten voor zijn destijds splinternieuwe stacaravan die hij 5 jaar geleden kocht, zag Jeroen zo goed als verdampen nadat Roompot de camping opkocht om er vakantiehuizen neer te zetten. Een woordvoerder van Roompot benadrukt dat er geen garanties zijn voor seizoensgasten voor de lange termijn: “De heer Van Baal huurde (voorheen, red.) een jaarlijks opzegbare plaats op De Pannenschuur. Toen hij in 2015 op de camping verhuisde, waren er nog geen plannen om de locatie te herontwikkelen.” 

De uitzending ‘De seizoenscamping verdwijnt’ is vanavond te zien op NPO2 om 22:15 uur.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers