Toetscultuur

Eerder maakten we een uitzending over de toetscultuur die zorgt voor stress bij kinderen op de basisschool. Na de uitzending krijgen we een tip over het taal- en leesonderwijs. “Leerkrachten en methodemakers richten zich op de toetsbare doelen in de Cito en andere toetsen," meent leerkracht Henny. "Dat maakt dat de taal op school enorm arm wordt.” Kinderen zouden de lessen saai vinden, omdat deze bestaan uit het doodanalyseren van teksten. Dat zorgt voor minder leesplezier en als gevolg daarvan zou hun leesvaardigheid dalen, horen we van deskundigen. Wat is er aan de hand met ons taal- en leesonderwijs? Welke invloed hebben de toetsen? En gaat de focus op de basisvaardigheden helpen? Weet je hier meer over? Laat het ons weten!

Meer over dit onderzoek

Richt het onderwijs zich te veel op de toetsen?
| Nieuws

Kinderen einde basisschool niet meer getoetst op kennis

Krijgen vakken die getoetst worden meer aandacht op de basisschool? Critici zeggen van wel.

Wat gebeurt er als je geen begrijpend lezen meer geeft op de basisschool?
| Artikel

Vijf vragen aan de directeur van de school waar kinderen lezen wél leuk vinden

De kinderen lezen heel veel, maar het vak begrijpend lezen; daar doen we niet aan.

Helpt het vak Begrijpend Lezen het leesplezier om zeep?
| Achtergrond

Saai en taai. Helpt het vak begrijpend lezen het leesplezier van kinderen om zeep?

Is er een verband tussen het vak begrijpend lezen en het gebrek aan leesplezier op de basisschool?

Donald Duck houdt zich niet bewust bezig met 'educatie'
| Artikel

Nederlandse kinderen lezen minder goed en dat merken ze ook bij Donald Duck: 'We zien een behoefte aan makkelijker lezen'

Grote angst was er in 1952 dat met de komst van Donald Duck de Nederlandse jeugd verpest en leeslui zou raken.

Makers