Vet!

knd-multi-intro

Uitgelicht

Frisdranken op een berg van suikerklontjes
| Quiz

De Pointer Suikerquiz

Weet jij hoeveel suiker er in jouw favoriete drankjes zit?

Kinderen zien online veel ongezonde verleiding. Wat doet dat met ze?
| Uitzending

Kunnen kinderen weerstand bieden aan al dat ongezonde eten?

1 op de 7 kinderen is ongezond zwaar, toch vinden we het normaal dat ze voortdurend verleid worden om junkfood te eten.

Zien jongeren de gevolgen van de hoeveelheid frisdrank die ze drinken?
| Uitzending

De bittere smaak van zoete dranken

Frisdrank drinken is heel normaal voor jongeren. Ondertussen is wel één op de zes te zwaar. Wat nu?

Oproep

We zoeken gezinnen die willen vertellen over hun worsteling met een gezondere leefstijl voor hun kinderen. Wil jij je verhaal met ons delen?

Meer over dit onderzoek

Kinderen op het gedoogstukje van basisschool De Rietzanger
| Oproep

Door te klein schoolplein kan niet iedereen overal spelen: ‘Onze dochter kwam huilend thuis. Dit zorgt voor wrijving bij kinderen’

Het schoolplein van basisschool de Rietzanger is vanwege de bouw van een supermarkt kleiner geworden. Volgens ouders doet de gemeente te weinig om dit op te lossen.

‘Als je elke dag kaasbroodjes met cola neemt, kom je later in de problemen’
| Oproep

Oud-verpleegkundige: ‘Een reclame voor KFC-kipnuggets als kerstmaal. Dat is toch niet normaal?’

Margriet zag allerlei mensen voorbijkomen die ziek waren door hun leefstijl tijdens haar 40 jaar in het ziekenhuis.

240109-junkfoodreclame-header.png
| Artikel

NSC wil een verbod op reclame voor ongezond eten, de PVV wil dat de ‘betutteldrift’ stopt. Wat vind jij?

Inmiddels hebben ruim 2 miljoen Nederlanders de ziekte obesitas. Dweilen we met de kraan open?

Is een verbod op junkfoodmarketing betutteling of bescherming?
| Blog

Kinderarts: ‘Mijn patiëntje was in tranen: Ik móet wel snacken, anders vinden ze me een sukkel.’  

Ongezonde marketingprikkels afschaffen vindt kinderarts Felix Kreier geen betutteling, maar bescherming.

Voedselproducenten besteden 1 miljard aan junkfoodmarketing
| Artikel

Waarschuwingslabels op junkfood: moeten we dat hier ook hebben (net als in Chili)?

Voedselproducenten geven ruim een miljard uit aan marketing van ongezonde voeding, blijkt uit onderzoek van Panteia.

Moeten we kinderen als Ben dan eerst nog jaren schade aan hart, vaten en lever laten oplopen en zich ellendig laten voelen, voordat we ingrijpen?
| Blog

Ben (17 jaar, 167 kilo) krijgt maagoperatie: ‘De schuurplekken tussen zijn benen gaven hem zoveel pijn dat hij inzag dat het zo niet verder kon’

Kinderarts Saskia was altijd kritisch op maagoperaties bij kinderen. Maar soms is er geen andere uitweg.

Makers