Toen ze nog in het ziekenhuis werkte, zag verpleegkundige Margriet patiënten die onder controle van een dokter gingen diëten en bewegen om gewicht te verliezen. Tegenwoordig zijn er de maagbanden en de liposucties. ‘Ik denk dan: moeten we niet veel meer doen om te voorkómen dat mensen ziek worden?’ 

Inmiddels is ze met pensioen, maar 40 jaar als verpleegkundige in het ziekenhuis heeft Margriet Groen wel aan het denken gezet over onze maatschappij. Ze stuurt ons een bericht in ons dossier VET, waarin we onderzoeken hoe lastig het is om gezond op te groeien. Ze begrijpt niet dat er in een tijd met zoveel overgewichtgerelateerde ziektes nog reclame is voor ongezond voedsel: “Er liggen al zóveel verleidingen voor het grijpen dat er niet ook nog extra aandacht voor hoeft te zijn.”

Overal schieten fastfood tenten uit de grond.

Aanbod ongezond voedsel nam in 10 jaar tijd sterk toe

Landelijk kwamen er duizenden fastfoodlocaties, donutzaken, ijssalons en dönerzaken bij, blijkt uit onze data-analyse.

We bellen Margriet. Wat is het probleem volgens haar? “We moeten de jonge generatie beschermen en stoppen met alles wat ongezond eten in de hand werkt.” Wat haar betreft verbieden we reclames voor ongezond eten. “Je kunt wel zeggen dat dat betuttelend is, maar reclame is óók beïnvloeding”, legt Margriet uit. “Mensen zien niet wat het met ze doet, en kinderen al helemaal niet. Die weten nog niet genoeg van gezondheid af en willen graag meedoen met andere kinderen.”

Kaasbroodjes met cola

Bij drommen ziet Margriet de tieners nu staan rondom de oven met kaasbroodjes als ze boodschappen doet. “Of ze kopen van die bakken met vier donuts erin, met cola erbij en energiedrank. Dat vinden ze heel normaal. Dan denk ik: ach kind, doe nou niet, want je hebt er de rest van je leven problemen mee.”

En Margriet kan het weten. Diabetes, hartklachten, obesitas, huidproblemen… Ze heeft allerlei zieke mensen voorbij zien komen tijdens haar 40 jaar in het ziekenhuis. “Ik lees nog wel de nieuwsbrieven van het ziekenhuis waar ik werkte, en dan zie ik dat ze wel meer met leefstijl bezig zijn.” Dat vindt Margriet hartstikke goed: “Maar ik denk tegelijkertijd: je moet zorgen dat ze gewoon niet in het ziekenhuis terechtkomen. Doe daar meer aan!”

Kipnuggets als kerstdis

Ze zucht en begint aan de beschrijving van een kerstreclame die ze vreselijk vond. “Dan zie je een familie aan een kersttafel met van die bakken vol kipnuggets van een fastfoodketen, met daaronder een deuntje van ‘Stille nacht, heilige nacht’. Daar krijg je toch een heel verkeerd beeld van als kind?”

‘Een reclame voor KFC-kipnuggets als kerstmaal. Dat is toch niet normaal?’

Maar daar hebben ze ouders voor, toch? Om ze gezond te leren eten? Margriet: “Ja, kinderen moeten aangestuurd worden door ouders of verzorgers. Maar ik denk dat er ook veel fastfood en gemaksvoedsel wordt genomen vanwege tijdgebrek. Ouders zijn druk en worden ook beïnvloed door reclames.”

Denk je dat je kind te zwaar is? Waarschijnlijk niet (ook als het wel zo is)

’Tweederde van de ouders heeft niet in de gaten dat hun kind te zwaar is’

Hoe kunnen ze hun kinderen dan beschermen tegen overgewicht?

Al met al denkt Margriet dat we het voor iedereen een stuk makkelijker maken om gezond te eten als we stoppen met reclames voor ongezonde producten. “Hoe minder je bestookt wordt, hoe makkelijker het is om ervan af te blijven.”

Oproep

Herken je het verhaal van Margriet? Vind jij reclames ook zo verleidelijk? Of zie je dat bij je kinderen? Laat het ons weten.

Makers