‘Ik woon vlakbij de toegangsweg van Alkmaar naar Bergen’, vertelt Bart Sluis. Vandaar gaan de motoren driekwart een rotonde rond die naar het centrum van Bergen gaat en daar wordt de hendel volledig opengedraaid.
‘Bij de drempels remmen motoren af en daarna begint het feest van voren af aan en gaat het gas weer open. Met noord- of noordwestenwind, dan zit je vol in die herrie. In de tuin, maar ook binnen.’
‘Iebelig’ wordt hij er vaak van. Vooral op zomerse dagen. En dan drukt hij zich nog netjes uit. ‘Je weet gewoon, op een dag met mooi weer, wordt er massaal op uit getrokken.’ Bart was zelf ook motorrijder, dus hij weet hoe het is om lekker rond te toeren. ‘Ik wil niet roomser zijn dan de paus, maar met name het feit dat niemand hier wat aan doet, dat zit mij echt dwars.'
‘Geen meetapparatuur, helemaal niets’
Waarom wordt daar nooit op gehandhaafd, vraagt Bart zich af. Die vraag stelt hij ook aan de politie en de RDW, Rijksdienst voor het Wegverkeer. Een simpele vraag, maar met een voor Bart onbevredigend antwoord. ‘De politie zei: daar bemoeien we ons niet mee. Dan moet je bij de Boa’s, bijzonder opsporingsambtenaren, zijn. Toen dacht ik: deze mensen hebben dus vrij spel. Hier gaat dus niets aan gebeuren. Niet om denigrerend te zijn, die mensen hebben een paar hele goeie schoenen, maar geen meetapparatuur, helemaal niets.’
Zijn mailwisseling met de RDW leverde vooral verwarring op. ‘Het is bijzonder ingewikkeld. Ik heb de indruk dat elke motor zijn eigen ‘decibellenschema’ heeft. Een BMW mag bijvoorbeeld 63 decibel maken en een Moto Guzzi of een ander merk mogen er dan weer meer of minder maken. Er is volgens mij geen eenduidigheid in. Ik kan je wel vertellen dat de meest luidruchtige by far de Harley Davidson is.’
Meten met twee maten
Liefhebbers van stevig motorlawaai schroeven het aantal decibellen graag nog een tandje verder op. Lawaaiige uitlaten en opvoersets zijn gemakkelijk op het internet te vinden en met een beetje verstand van sleutelen, blijkt het niet al te ingewikkeld om nog meer decibellen te produceren.
Wat Bart steekt is dat er met twee maten wordt gemeten. ‘Ik heb jarenlang met anderen een jazzfestival georganiseerd. Dan moet je bij de Boa’s en gemeente een draaiboek inleveren van 30, 40 pagina’s. Het geluid mag daar bijvoorbeeld 60 decibel zijn en dat wordt de hele avond door gemeten. En als je daar overheen gaat, loop je het risico dat je het jaar erna geen vergunning meer krijgt. Dan denk ik: dit kan dus wel en aan dat andere lawaai gebeurt dus helemaal niks.’
Geen Apk voor motoren
Zolang er geen Apk-keuring is voor motoren is, hebben de berijders ervan volgens hem vrij spel. ‘Ik heb helemaal geen hekel aan motorrijders, maar mijn ergernis zit erin dat er mensen tussen zitten die rijden voor het lawaai en het scheuren. Ik snap dat wel, maar Nederland is veel te vol en dat werkt dus niet. Hun gedrag verandert maar op één manier: iedereen heeft één achilleshiel en dat is toch die portemonnee.