Pointer is met de Prebunks-serie genomineerd voor de Prix Italia 2025. De Prix Italia is een internationale prijs voor radio, televisie en digitale producties. Pointer Prebunks is genomineerd in de categorie digitale multimedia.
Pointer maakte drie prebunks van ongeveer zeven minuten in aanloop naar de Europese verkiezingen van 2024. De onderwerpen lopen uiteen van anti-Oekraïense boerenprotesten, overlast ervaren van asielzoekers en een ondemocratische Europese elite.
De Pointer Prebunks-video’s behandelen veelvoorkomende, maar misleidende claims. In de prebunks wordt niet alleen getoond of een bepaalde claim onjuist is, maar ook welke technieken worden ingezet om kiezers te manipuleren. Pointer zorgt er hiermee voor dat de kijker alertheid ontwikkelt voor pogingen tot manipulatie.
Op de website van Prix Italia staat het volgende: “Pointer heeft met deze prebunks een speciale focus op jongeren. De aanpak is preventief: er wordt gekozen om desinformatie te ontkrachten nog voordat het verspreid is. De campagne heeft 1,5 miljoen kijkers gehad, waarvan meer dan de helft uit landelijke gebieden kwamen. Onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat 50% van de jongeren zich meer beschermd voelde tegen desinformatie na het kijken van de video’s.”
De impact van de Pointer Prebunks is groot: politieke partijen hebben gereageerd, er zijn online debatten ontstaan en er is een interactieve expositie in het Beeld & Geluid mediamuseum. In 2024 won Pointer Prebunks de NPO Innovatie Award. Deze prijs bekroont het meest veelbelovende innovatieproject van de publieke omroep met grote potentie om maatschappelijke impact te maken.
De winnaars van de Prix Italia worden van 20 t/m 24 oktober 2025 in Napels, Italië bekend gemaakt.