Snelwegen in Nederland produceren in verhouding veel meer laagfrequent, dreunend geluid dan 30 jaar geleden. Dat staat in nog niet gepubliceerd onderzoek in opdracht van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), ontdekken we tijdens ons onderzoek naar laagfrequent geluid.
In onze uitzending van aanstaande zondag voeren we inwoners van de Rotterdamse wijk Nesselande op. Ze zoeken lange tijd naar de bron van een bromtoon, waar meerdere wijkbewoners last van hebben. Uiteindelijk stelt een onderzoeksbureau in 2012 vast dat de bromtoon afkomstig moet zijn van vrachtverkeer op de snelweg A20.
Geluidsoverlast neemt toe
Bij onze research voor het dossier Geluidsoverlast ontdekken we dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu in 2016 aan het RIVM vraagt om te onderzoeken of het geluid van de snelweg misschien aan het veranderen is. Het onderzoek is inmiddels afgerond.
Uit het onderzoek blijkt dat zoab-asfalt, geluidsschermen en betere motorisolatie er onbedoeld voor zorgen dat de geluidsoverlast van snelwegen toeneemt. Dat komt omdat deze maatregelen vooral geluid met hogere frequenties tegengaan. Geluid met lagere frequenties is daardoor beter hoorbaar.
Aandeel laagfrequent geluid verdubbeld
Tel daarbij op dat dit soort dreunende en brommende geluiden nauwelijks tegengehouden wordt door woningisolatie, en het is duidelijk dat de rijksoverheid er een probleem bij heeft. Op sommige plekken in ons land is het aandeel laagfrequent geluid in de totale geluidsproductie van de snelweg verdubbeld. Sinds enige jaren groeit het aantal klachten over laagfrequent geluid. blijkt uit onze uitzending van aanstaande zondag 10 september.
Het RIVM-onderzoek, uitgevoerd door geluidsdeskundige Theo Campmans van bureau LBP|SIGHT, ligt al sinds juli bij het ministerie. Volgens het RIVM zal het ministerie deze maand reageren op de inhoud, waarna het RIVM het rapport openbaar zal maken.
Kennis kan mensen helpen
De nieuwe kennis is nuttig om mensen met onbegrepen klachten over bromtonen te helpen, aldus het RIVM.