Tankers gevuld met Russisch aardgascondensaat meren elke twee weken aan in Rotterdam. Dat blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV). Niet alleen sponsort Nederland met de import indirect de Russische oorlogskas, waarschijnlijk laten we zo ook zeelieden onze havens binnen die voor de Russische geheime dienst werken. CDA-Kamerlid Derk Boswijk wil aardgascondensaat daarom op de sanctielijst zetten.
Het gaat om twee schepen, de Yuriy Kuchiev en de Boris Sokolov, die onder de vlag van Cyprus varen en eigendom zijn van het Griekse gasbedrijf Dynagas. De schepen varen tussen de Russische Yamal LNG gasfabriek in de haven van het Noord-Russische Sabetta en de haven van Rotterdam.
Hoewel Russische olie in de EU verboden is en op de sanctielijst staat vanwege de oorlog in Oekraïne, en de EU ook de import van Russisch vloeibaar gas (LNG) op termijn aan banden wil leggen om de Russische oorlogskas niet verder te spekken, blijft de import van Russisch aardgascondensaat vooralsnog ongemoeid.
Aardgascondensaat is vergeten
“Het lijkt erop dat aardgascondensaat is vergeten”, zegt Ben Seligman, een Canadees expert op het gebied van olie en gas uit het Arctisch gebied. “De focus ligt altijd op LNG, omdat dat in veel grotere volumes wordt geproduceerd.” Aardgascondensaat is een lichte vorm van olie, een bijproduct van aardgaswinning dat vaak wordt gebruikt als grondstof voor de productie van bijvoorbeeld benzine, kerosine of diesel.
“De grootste aandeelhouder van Yamal LNG is Novatek, de voornaamste onafhankelijke gasproducent van Rusland”, zegt Seligman. “De aandeelhouders van Novatek zijn mensen met zeer nauwe banden met de Russische regering en president. De door de staat gecontroleerde gasproducent Gazprom is ook een aandeelhouder. Er is dus een nauwe verbinding tussen Yamal LNG en de Russische staat.”
En daarom moet aardgascondensaat ook op de sanctielijst, vindt CDA-Kamerlid Derk Boswijk. “Heel eerlijk, condensaat is denk ik tussen wal en schip gevallen. Want ik had er zelf nog nooit van gehoord. Dat is voor mij ook een eye opener.” Boswijk vindt dat we aardgascondensaat daarom moeten sanctioneren.
Kamervragen
“Het is heel erg frustrerend dat we enerzijds er alles aan doen zodat Oekraïne zich kan blijven verdedigen, en anderzijds we toch via een omweg de Russische oorlogsmachine blijven financieren. Want dat is wel wat hier gebeurt. Ik zal daarom Kamervragen stellen en voorstellen om in Europa te pleiten om dit op de sanctielijst te zetten.”
Spionnen
Een onderzoeksjournalist van de Noorse website High North News onthulde in maart dat de Russische geheime dienst FSB (de Federale Veiligheidsdienst van de Russische Federatie) volledige controle heeft gekregen over de Yamal LNG vloot, die van Sabetta naar Europa vaart. De FSB zou zo een informantennetwerk van Russische officieren aan boord van deze schepen hebben opgezet. Boswijk vindt het erg onwenselijk “dat Russische schepen met Russische bemanning vrij kunnen rondbewegen tussen onze cruciale infrastructuur, want dat is de haven van Rotterdam.”
Route naar Rotterdam
Naast de condensaatschepen doen ook meerdere LNG-schepen vanuit Rusland met regelmaat de Rotterdamse en de Belgische haven van Zeebrugge aan, waaronder de Nikolay Zubov, Nikolay Urvantsev, Boris Davydov, Fedor Litke, Georgiy Ushakov en Yakov Gakkel. Hoewel de LNG-schepen op termijn geweerd gaan worden geldt dat dus niet voor de condensaatschepen.

Verder lezen?
Wil je jouw ervaring delen met dit onderwerp? Dat doe je via ons tipformulier.
Pointer is al langer bezig met onderzoek naar Russische spionageschepen. Alle onze eerdere uitzending en artikelen lees je in het dossier 'Russische spionageschepen'.
Voor Pointer is misinformatie en privacy een belangrijk thema, hier lees je alles waar we de afgelopen jaren over hebben geschreven.