Wilkin van de Kamp schreef een boek van bijna 900 pagina’s over het bevrijdingspastoraat, waarin hij omschrijft hoe christenen die gebonden zijn door zonde, leugens, emotionele banden én demonische banden bevrijd kunnen worden. Hoe denkt hij over het uitdrijven van demonen bij kinderen? We spreken hem voor ons onderzoek naar Religieuze gemeenschappen in Nederland.
Twaalf jaar kostte het Wilkin van de Kamp om een handboek voor bevrijdingspastoraat te schrijven. Hij is het gezicht van ‘Vrij Zijn’, een stichting die boeken uitgeeft, maar ook bijeenkomsten organiseert die honderden christenen trekken uit heel Nederland en het buitenland. We reizen af naar het oosten van het land om hem te spreken voor onze uitzending van komende maandag over duiveluitdrijving bij kinderen.
“Ja, wij geloven in het bestaan van boze geesten. Wij geloven in een geestelijke wereld waarin goede krachten en negatieve krachten zijn. Het is uitzonderlijk, maar de geestelijke wereld kan ook op kleine kinderen invloed hebben. Bijvoorbeeld van een kind dat nachtmerries heeft van dingen waarvan je weet dat is niet normaal”, aldus Van de Kamp.
Uitdrijving
In januari zonden we een eerste uitzending uit over duiveluitdrijving bij kinderen. Na de uitzending kregen we verschillende reacties binnen van mensen die als minderjarigen óók onderdeel zijn geweest van uitdrijvingen. Velen hebben het als erg schadelijk ervaren.
Uitdrijvingen op kinderen, zoals te zien was in onze eerste uitzending, vindt Van de Kamp niet kunnen. “Ik heb jullie aflevering gezien en met afschuw gekeken naar wat daar gebeurde. Hoe er met kinderen gebeden wordt en in hun oren wordt geschreeuwd. In mijn bijbelschool (waar Van de Kamp mensen opleidt in bevrijdingspastoraat, red.) waarschuwen we juist voor dit soort excessen.”
Maar wat doe je dán als je gelooft dat kinderen beïnvloed kunnen worden door de duivel? “Een voorbeeld is dat ouders naar mij toekwamen met het verhaal van een jongetje van vier of vijf jaar oud die – een verschrikkelijk verhaal – nachtmerries heeft over seks met dieren. Dat is extreem. Toen zijn we vragen gaan stellen.” Van de Kamp vertelt eerst gezocht te hebben naar een natuurlijke verklaring. Kan het jongetje zoiets ergens gezien hebben bijvoorbeeld? “Maar de ouders waren overtuigd dat het niet kon. Toen heb ik het advies gegeven aan die ouders dat ze met een paar christenvrienden moesten gaan bidden als het kind boven lag te slapen.
Gilles de la Tourette
Maar hoe weet Van de Kamp zo zeker dat er geen andere zaken spelen als een jongetje van vier droomt over seks met dieren, zoals psychische problemen of seksueel misbruik? Hij benadrukt altijd eerst te kijken naar een lichamelijke of psychische oorzaak, en pleit voor disciplinaire samenwerking tussen de zorg en pastoraal werkers in de kerk. “Dat samenwerken daar pleiten we voor. Maar als een kind dit soort extreme dromen heeft, dan sluiten we de spirituele kant niet uit. Overal waar ik lesgeef over bevrijdingspastoraat zeg ik dat elke pastoraal werker moet weten waar zijn grenzen liggen. Wat je moet overlaten aan de psychiatrie, enzovoort. Daar hameren we juist enorm op.”
Maar opvallend is dat in Van de Kamps handboek voor bevrijdingspastoraat ook demonische verklaringen staan voor neurologische aandoeningen. In het hoofdstuk ‘Bevrijding bij kinderen’ schrijft hij over Gilles de la Tourette: “De medische wetenschap kan niet verklaren waardoor het syndroom van Gilles de la Tourette wordt veroorzaakt. In het bijzonder de ongecontroleerde kreten, scheld- en schuttingwoorden en krachtige vloeken wijzen erop dat hier sprake kan zijn van demonische gebondenheid. Omdat de geestelijke wereld door de medische wetenschap niet erkend wordt, wordt demonie een syndroom genoemd zonder dat men weet hoe het veroorzaakt wordt of hoe het te genezen is.”
Van de Kamp ontkent daarmee te bedoelen dat Gilles de la Tourette geen medische aandoening is. Volgens hem bestaat Gilles de la Tourette wel, maar kunnen de uitingen van Gilles de la Tourette óók op iets anders wijzen, namelijk demonische gebondenheid.
“Ik zie dat er veel misgaat”
Van de Kamp zegt dus te waarschuwen voor het uitdrijven van demonen op kinderen. “Ik zie zelf ook dat er veel misgaat, en niet alleen in Nederland. Ik zie bepaalde rituelen, ik zie dat mensen geloven dat ziekten worden veroorzaakt door demonische krachten. Dat is ongelofelijk schadelijk en daar word ik ook boos over.”
Het moet dus op een verantwoorde wijze, maar tijdens ons onderzoek komen we erachter dat dit in Wilkins eigen gebouw wel eens is misgegaan. Eerder schreven we al over Tikva, die als kind verschillende demonenuitdrijvingen heeft meegemaakt. In onze research komen we erachter dat de vrouw die dit bij Tikva als minderjarig meisje deed, Erica Duenk, in die periode werkzaam was bij Vrij Zijn, de stichting waar Van de Kamp het gezicht van is. Ook bij haar werden psychische klachten toegekend aan de invloed van de duivel. Duenk zelf wil niet inhoudelijk reageren.
Van de Kamp zegt daar niet vanaf te weten: “Dat is ongelooflijk fout en verkeerd. Het is inderdaad een oud-medewerker, en het was in 2009. Ik ken het verhaal niet, ik ben er niet bij betrokken geweest. Maar ik voel me er wel honderd procent verantwoordelijk voor.”
Uitzending
Wilkin van de Kamp is aanstaande maandag 23 maart te zien in onze uitzending over Demonenuitdrijving bij Kinderen deel 2. Om 22.15 uur op NPO2.