‘Bromfietsen, scooters en motorfietsen zijn nog altijd een belangrijke bron van geluidshinder. Hoewel minder continu dan het overige verkeer zijn de geluidsniveaus naar verhouding hoog en lijkt de hinder niet af te nemen.’ Het zijn de eerste zinnen uit een verslag van een TNO-onderzoek dat de vinger op de gevoelige plek legt. 

Michael Dittrich doet namens het onafhankelijke onderzoekscentrum TNO onderzoek naar verkeersgeluid. In het artikel dat hij schreef samen met collega Pieter van Beek, is hij kritisch over de mogelijkheden die de politie heeft om op te treden tegen geluidsoverlast veroorzaakt door motorfietsen en brommers. ‘Handhaving is de zwakke schakel.’

Kunt u uitleggen waarom de rol van de politie lastig is?

‘In principe kan de politieagent beboeten zonder te meten. Volgens de wetgeving geldt: bestuurders mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken. Maar als het geluidniveau wel wordt gecontroleerd, dan is een specifieke meting nodig onder de juiste condities en met de juiste meetapparatuur.’

Geluidsmetingen worden meestal gedaan tijdens steekproeven waarbij er rekening wordt gehouden met de afstand tot de uitlaat, de hoek waaronder de meting plaatsvindt, het omgevingsgeluid en de geluidsnormen van de gecontroleerde motor

Lappendeken aan geluidsnormen

De handhaving van geluidsoverlast voor agenten kan weerbarstig zijn. De politie moet rekening houden met een lappendeken aan geluidsnormen die wordt opgevraagd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Zo kan het zijn dat een Suzuki GS850G meer geluid mag maken dan een BMW F650. En dat een Honda BROS 400 minder geluid moet maken dan een Honda CB 550 SC. Voor elk type motor gelden andere normen.

Geluidsmetingen worden meestal gedaan tijdens steekproeven waarbij er rekening wordt gehouden met de afstand tot de uitlaat, de hoek waaronder de meting plaatsvindt, het omgevingsgeluid en de geluidsnormen van de gecontroleerde motor.

De politie moet rekening houden met veel varianten. Is dat een probleem?

‘Ik denk dat het een deel van het probleem is. Het is namelijk lastig te beoordelen. Als ik een motor hoor die meer lawaai maakt hoeft dat nog niet te betekenen dat sprake is van een overtreding. Het kan een motor zijn die meer geluid mag maken. Maar het kan ook een stillere motor zijn die de uitlaat heeft vervangen en in overtreding is.’

Uitlaat vervangen populair

En daarmee komen we bij een ander punt waardoor de handhaving van geluidsoverlast bij motoren en brommers moeilijk is. Veel motor- en brommerrijders vervangen de uitlaat van het voertuig. Het is vaak om esthetische redenen, de motor ziet er volgens de eigenaar met een andere uitlaat mooier uit, maar het kan ook zijn dat een andere uitlaat meer geluid veroorzaakt.

Uitlaten van motoren en brommers worden regelmatig vervangen. Wat betekent dat voor de handhaving?

‘Het geluid van motoren en brommers is nu eenmaal makkelijk te manipuleren. Je hoeft alleen maar te googelen op vervanguitlaten en je ziet een zee van mogelijkheden. En dan heb je nog de zogenaamde dB-killers, dat zijn onderdelen waarmee je in één handomdraai het geluidsniveau kan instellen. Hoe krijg je daar vat op?’

Ziet u een oplossing?

‘Er zijn meerdere mogelijkheden voor de aanpak, waarvan verbeterde handhaving er één is, bijvoorbeeld met de akoestische flitspaal. Er wordt al mee geëxperimenteerd in het buitenland, want het is een internationaal probleem. Maar aanscherping van toelaatbare geluidniveaus op straat en bij de typekeuring kan ook helpen.’

Makers