Je betaalt voor een erotische belafspraak via Whatsapp, maar komt erachter dat je naar een vooraf opgenomen video zit te kijken. Tientallen klanten van Wolfpack Entertainment voelen zich opgelicht. Ze hebben het vermoeden dat het niet om individuele sekswerkers gaat, maar om een callcenter. Online is weinig te vinden over het Nederlands-Poolse bedrijf. Pointer vindt echter een aanknopingspunt, en volgt het spoor van 9 advertenties naar een leegstaand hotel in Warschau.
Op websites waar sekswerkers met hun diensten kunnen adverteren, zijn honderden nepprofielen actief. Zodra je contact opneemt met deze personen, loop je het risico opgelicht of misleid te worden. Klanten moeten vooruitbetalen voor een afspraak die er nooit komt. Slachtoffers doen daar zelden melding of aangifte van, omdat het taboe rondom seksadvertenties vaak te groot is.
Op de website Wieheeftgebeld.nl kunnen klanten van sekswerkers anoniem hun ervaringen delen, zowel positief als negatief. We hebben in de eerste week van december alle telefoonnummers verzameld bij advertenties op de twee grootste advertentieplatforms Kinky en Sexjobs, en deze nummers aan Wieheeftgebeld voorgelegd.
Daaruit blijkt dat klanten waarschuwen voor praktijken als oplichting, afpersing of misleiding bij bijna 750 advertenties. En één naam valt daarbij op, namelijk het bedrijf Wolfpack Entertainment.
Chatten met advertenties
Op forums voor prostitueebezoekers valt de naam van het bedrijf een aantal keer. Klanten denken contact te hebben met een webcamgirl in Nederland die tijdens een Whatsapp-belafspraak een live show geeft. In plaats daarvan wordt een vooraf opgenomen video afgespeeld. Daarnaast wordt vooraf niet gemeld dat er een bedrijf achter de advertentie zit. Klanten voelen zich opgelicht, en in een enkel geval zeggen ze zelfs bedreigd te zijn nadat ze hun beklag deden.
In de advertenties wordt de naam van Wolfpack Entertainment niet genoemd maar wordt gesuggereerd dat je rechtstreeks contact opneemt met Emily uit Elst of Rosaline uit Pijnacker. Dankzij de klachten op forums en Wieheeftgebeld vinden we 9 van dergelijke advertenties die van Wolfpack Entertainment lijken te zijn. De teksten vertonen onderling sterke overeenkomsten.
We doen nader onderzoek naar de foto’s bij de advertenties. Wat vertelt de achtergrond ons over de locatie waar ze genomen zijn? Het eerste dat opvalt, is dat in een aantal advertenties hetzelfde kleedje lijkt voor te komen. Het zou erop kunnen wijzen dat de foto’s op dezelfde plek zijn genomen, maar het kan ook toeval zijn.
Maar er blijken meer overeenkomsten tussen de 9 advertenties. We besluiten contact op de te nemen met een aantal sekswerkers om te achterhalen wat erachter schuilgaat. Deze gesprekken lijken allemaal volgens eenzelfde script te verlopen. Op vragen krijgen we ongeveer dezelfde antwoorden. De tarieven en mogelijkheden zijn telkens exact hetzelfde. En tijdens de betaling krijgen we de bevestiging: dit zijn geen zelfstandige sekswerkers, maar personen die voor een bedrijf werken: Wolfpack Entertainment.
Wat gebeurt er na betaling?
Bij 5 advertenties doen we een transactie. Met Emily uit Elst spreken we af voor een video-belafspraak via Whatsapp. Voor 20 euro krijgen we een show van 10 minuten lang. Emily stelt ons vooraf gerust: het is allemaal live.
Zodra we worden gebeld, blijkt al snel dat dat niet klopt. Vanaf het eerste moment zwaaien we en vragen we Emily of ze iets kan terugzeggen. Dat gebeurt echter niet. Op het einde van het gesprek blijkt waarom: we zien nog kort het logo van VLC Media Player, software om video’s mee af te spelen.
Onderin het scherm zien we ook een kleine rand. De telefoon van Emily lijkt voor een beeldscherm te zijn gezet, waarna het Whatsappgesprek wordt aangezet. Blijkbaar lopen de timing van de belafspraak en de video net niet helemaal gelijk, waardoor we op het einde het logo nog net zien.
We hebben betaald voor een live show, maar krijgen een vooraf opgenomen video te zien die via Whatsapp wordt afgespeeld. Ons is live interactie beloofd en het idee dat iemand tijd voor je vrijmaakt. Als klanten weten dat het om een opgenomen video gaat, zouden ze daar hoogstwaarschijnlijk niet voor betalen.
De video’s mogen vooraf zijn opgenomen, in theorie kunnen klanten gewoon contact hebben met Emily die video's afspeelt die ze wel degelijk bij haar thuis in Elst heeft opgenomen. We besluiten de foto’s nader te onderzoeken.
Door het kleed dat in meerdere advertentiefoto's terugkomt hebben we het vermoeden dat de beelden van Wolfpack Entertainment op dezelfde locatie zijn gemaakt. Daarom kopen we bij vier andere advertenties extra foto’s en video's om bewijsmateriaal te verzamelen.
Hotel in Warschau
Over Wolfpack Entertainment en de eigenaar valt weinig te vinden. In de Kamer van Koophandel vinden we een adres in Breukelen van een virtueel kantoor. Dat is in feite enkel een zakelijk postadres. We vinden ook de naam van de eigenaar, zijn contactgegevens en een privé-adres.
Maar het bedrijf blijkt niet alleen actief in Nederland. Online zwerven oude vacatures rond van Wolfpack Entertainment waarin wordt gevraagd naar callcenter-medewerkers. We stuiten op een inschrijving van het bedrijf in het Poolse handelsregister en daarin wordt een callcenter eveneens als kernactiviteit genoemd. Dat versterkt ons vermoeden dat het bedrijf via een callcenter meerdere chats naast elkaar voert.
We zoomen in op de Poolse activiteiten van Wolfpack Entertainment. Zodra je op het Poolse adres zoekt, tref je in eerste instantie niet direct iets opmerkelijks aan.
Maar als we verder zoeken vinden we een nieuw aanknopingspunt. Het gebouw is tot begin 2020 in gebruik geweest als hotel. Navraag onder oud-personeel bevestigt dat het hotel inmiddels niet meer actief is. De foto's van de kamers staan echter nog wel online. Daarop zijn ook een tweetal luxe appartementen zichtbaar.
Dan valt ons oog op een van de houten balken bij het raam. Waar hebben we die eerder gezien?
Verificatie
We leggen deze foto van het hotel naast de advertenties, en zien dat de balk op exact dezelfde plek naast het raam zit. Hoewel de foto’s in lage kwaliteit zijn, zien we dat het nerfpatroon (en vooral de knoest) overeenkomt met de balk die we in de advertenties zien.
Dat kan nog toeval zijn. Daarom leggen we alle foto's van de overige advertenties naast elkaar om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen. We herkennen het grijs-wit gestreepte tapijt, het donkere gordijn en het bed. De layout van de kamer is ook exact hetzelfde: de plek van de deur, het schuine dak en de plekken van de ramen.
En om het toeval helemaal uit te sluiten: een identieke zwart-witfoto's hangt op exact dezelfde plek aan de muur naast de houten balk.
Het hotel heeft naast luxe appartementen ook een aantal kamers die op elkaar lijken. Uiteindelijk vinden we 13 elementen waaraan we de advertenties aan het hotel kunnen koppelen:
- Houten balk
- Grijze tapijt met witte strepen
- Schuine wand
- Layout van de kamers
- Bedden
- Witte lamp met houten pootjes
- Houten vloer met visgraatpatroon
- Muurlampen
- Witte kast
- Donkere gordijnen
- Eettafelstoelen
- Zwart-witfoto van een fontein
- Zwart-witfoto van brug
Sommige meubels zijn verschoven, maar de meeste staan op precies dezelfde plek als op de foto's van het hotel. Daardoor kunnen we bij 5 van de 9 advertenties met zekerheid zeggen dat ze in dit leegstaande hotel zijn gemaakt. Bij twee profielen weten we 100 procent zeker in welke appartementen de foto's zijn gemaakt.
Zodra we contact opnemen met de eigenaar van Wolfpack Entertainment, beweert hij in eerste instantie dat alle adverteerders de beelden in hun eigen woning hebben gemaakt. Dankzij deze analyse kunnen we aantonen dat die uitleg niet kan kloppen.
Hij zegt te onderzoeken wat er aan de hand kan zijn, maar claimt dat het een incident is, en klanten het misschien bij het verkeerde eind hebben. "Elke keer doen ze precies dezelfde show, dus dan kan het overkomen dat er een video wordt afgespeeld."
En waarom nemen Eva en Wendy hun video's op in Warschau? "Misschien zit er eentje in Warschau, ik weet het niet." Vlak daarna ontkent hij dat weer. Om vervolgens toch toe te geven dat er een opnamestudio op dat adres gevestigd is.
Kan hij zich voorstellen dat klanten zich opgelicht voelen? Na lang nadenken antwoordt hij: "Ja en nee. Ik kan me er wat bij voorstellen. Maar aan de andere kant, als je een beetje gezond verstand gebruikt, dan weet je dat die meisjes niet echt Rosaline of Wendy heten. Daar begint de oplichting al."
Naar aanleiding van onze bevindingen zijn alle 9 advertenties van Wolfpack Entertainment van Sexjobs verwijderd. "Hier lijkt sprake van misleiding en overtreding van de wet", concludeert een woordvoerder van de website.