Bij ruim zevenhonderd advertenties op de twee grootste platforms voor sekswerkers Kinky en Sexjobs lopen klanten het risico te worden misleid, afgeperst of bedreigd. Slachtoffers waarschuwen hiervoor op de website Wieheeftgebeld.nl.  Een van de bedrijven waarvan melding wordt gedaan, is een Nederlands-Pools bedrijf genaamd Wolfpack Entertainment.

Dat blijkt uit een analyse van telefoonnummers op Wieheeftgebeld.nl op verzoek van Pointer. Bezoekers van sekswerkers laten op deze site hun ervaringen achter, zodat nieuwe klanten op voorhand weten of zij met een betrouwbaar persoon te maken hebben.

Wieheeftgebeld heeft bijna zevenduizend telefoonnummers onderzocht die in advertenties voor sekswerkers voorkomen. Bij 394 nummers wordt gewaarschuwd voor oplichting, misleiding of afpersing. Deze telefoonnummers komen voor in 742 advertenties.

Op Kinky en Sexjobs zijn honderden nepprofielen actief, blijkt uit eerder onderzoek van Pointer. Zodra je contact opneemt met deze adverteerders, is de kans groot dat je met een oplichter aan het praten bent. De schaamte onder slachtoffers is groot, waardoor ze zelden melding of aangifte bij de politie doen.

Eerder in het nieuws

Header bij nieuws over oplichting via seksadvertenties

Oplichters actief in online seksadvertenties; zelden aangifte door schaamte

Het taboe is voor veel slachtoffers te groot om melding of aangifte te doen.

Wolfpack Entertainment

De waarschuwingen op Wieheeftgebeld zijn anoniem. Op forums voor bezoekers van prostituees wordt regelmatig naar deze site verwezen als iemand vooraf wil weten of een bezoek de moeite waard is. Ook mogelijke criminele activiteiten worden gemeld.

Waarschuwingen over oplichting en bedreiging op Wieheeftgebeld

De politie waarschuwt op haar website voor malafide webshops en handelaren. Maar de telefoonnummers van seksadvertenties staan daar niet tussen. Mogelijke klanten zijn dan ook aangewezen op Wieheeftgebeld als referentie voor de betrouwbaarheid van de adverteerder.

In de meldingen valt één bedrijfsnaam op omdat het vaak genoemd wordt: Wolfpack Entertainment. Het is een Nederlands bedrijf dat ook in Warschau (Polen) is gevestigd. De advertenties wekken de indruk dat je met een zelfstandige sekswerker uit Nederland gaat chatten via Whatsapp, zoals Eva uit Berkel en Rodenrijs en Wendy uit Dongen. Tijdens dat gesprek krijg je de mogelijkheid om foto's en video’s te kopen van de sekswerker. Ook wordt een live videobelafspraak beloofd, maar in plaats van een-op-een-interactie wordt een video afgespeeld.

Klanten hebben geen contact met iemand uit Berkel en Rodenrijs, maar met een callcenter-medewerker die vooraf opgenomen beeldmateriaal verstuurt. We hebben dit bedrijf, dat geen website heeft en zich schuil houdt onder een postbusfirma, weten te herleiden tot een opnamestudio in een voormalig hotel in Warschau.

Volg onze zoektocht

Header bij making of Wolfpack Entertainment

Zo misleidt dubieus webcambedrijf zijn klanten – Emily uit Elst blijkt niet te bestaan

Dankzij een houten balk en een zwartwit-foto weten we zeker in welke kamer opnamen van webcamgirls zijn gemaakt.

Eigenaar ontkent

We nemen contact op met de eigenaar van Wolfpack Entertainment. Uit dat gesprek blijkt dat deze persoon alle chatberichten kan meelezen. Op elk moment heeft hij toegang tot de bankgegevens, telefoonnummers en gevoelige chats, terwijl klanten niet eens weten dat ze met dat bedrijf zaken doen.

De eigenaar ontkent in eerste instantie dat de zogenaamde live-video's vooraf zijn opgenomen. We leggen hem voor dat we dat zelf hebben geconstateerd, en dat we bij andere klanten van Wolfpack hetzelfde hebben geconstateerd. Vervolgens legt hij uit dat hij momenteel onderzoekt wat er aan de hand kan zijn, maar de eigenaar claimt dat het een incident is, en klanten het misschien bij het verkeerde eind hebben. "Elke keer doen ze precies dezelfde show, dus dan kan het overkomen dat er een video wordt afgespeeld."

En waarom nemen Eva en Wendy hun video’s op in Warschau, zoals uit ons onderzoek blijkt? "Misschien zit er eentje in Warschau, ik weet het niet." Vlak daarna ontkent hij dat weer. Om vervolgens toch toe te geven dat er een opnamestudio op dat adres gevestigd is.

Kan hij zich voorstellen dat klanten zich opgelicht voelen? Na lang nadenken antwoordt hij: "Ja en nee. Ik kan me er wat bij voorstellen. Maar aan de andere kant, als je een beetje gezond verstand gebruikt, dan weet je dat die meisjes niet echt Rosaline of Wendy heten. Daar begint de oplichting al."

Volgens de Wolfpack-eigenaar is het normaal in deze branche om niet de echte naam te gebruiken. "Dus dat betekent dat alle advertenties op Sexjobs oplichterij zijn." Hij gebruikt liever niet de naam van zijn bedrijf in de advertenties. Klanten doen liever zaken met Emily uit Elst dan met Wolfpack Entertainment. En volgens hem is het noodzakelijk voor zijn bedrijfsvoering om de chatgesprekken mee te lezen.

Het is niet de bedoeling dat een bedrijf kan meelezen wat een klant met een sekswerker bespreekt.

Anne de Hingh, universitair docent internetrecht (VU)

Advertenties offline

"Juridisch discutabel", oordeelt Anne de Hingh, universitair docent internetrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Volgens haar knelt de werkwijze van Wolfpack Entertainment op drie vlakken: het is onduidelijk dat je met een bedrijf te maken hebt, er wordt een dienst beloofd die structureel niet wordt geleverd, en de gesprekken met sekswerkers zijn voor de eigenaar van Wolfpack Entertainment in te zien.

"Het is niet de bedoeling dat een bedrijf kan meelezen wat een klant met een sekswerker bespreekt. Als het seksuele gesprekken zijn, en dat lijkt me hier zeker het geval, dan gaat het al snel over de privacy van de klant."

Dat zorgt voor een gigantisch veiligheidsrisico in de toekomst. "Als deze gesprekken ergens staan opgeslagen, dan kunnen ze ook altijd weer opgeroepen worden. En je weet niet wat ze met dit soort bestanden willen gaan doen. Dat is een aspect waarvan ik denk dat het niet door de beugel kan."

Logo van Wolfpack Entertainment

Dat Wolfpack Entertainment nauwelijks zichtbaar is op de site is volgens De Hingh ook een juridische kwestie. Klanten weten wellicht niet dat ze een transactie doen aan dat bedrijf, en kunnen achteraf nergens met hun klachten terecht. "Eigenlijk is het bedrijf verplicht om met naam en toenaam in de advertenties op Sexjobs te staan. Het liefste ook met telefoonnummer en emailadres, zodat je weet waar je ze kunt bereiken."

We hebben onze bevindingen aan Sexjobs voorgelegd. "Hier lijkt sprake van misleiding en overtreding van de wet", concludeert een woordvoerder van de website. "Dat vinden wij uiteraard onwenselijk. Wij nemen passende maatregelen zodra wij terechte meldingen van misleiding dan wel oplichting ontvangen." Naar aanleiding van ons onderzoek zijn alle 9 advertenties van Wolfpack Entertainment offline gehaald, en is de adverteerder niet meer welkom op de site.

Oproep

Ben jij het slachtoffer geworden van oplichting of misleiding via seksadvertenties? Of word je bedreigd nadat je een afspraak bij een sekswerker hebt gemaakt? Je kunt jouw verhaal vertrouwelijk bij ons kwijt.

Zonder melding geen onderzoek

Voor ons onderzoek spreken we ook met Bastiaan*, die niet alleen misleid werd maar ook afgeperst nadat hij webcamseks had. Hij kon kiezen: betalen, óf zijn naaktbeelden zouden worden verspreid. Het lijkt erop dat er in zijn geval een georganiseerde bende achter zit.

Onherkenbare man geïllustreerd met onherkenbare telefoonnummers

Bastiaan beseft: ‘Mijn hele netwerk kan mij straks naakt zien aftrekken in een video’

Hij dacht voor het eerst seks te hebben met een webcammer. Maar op zijn hoogtepunt bleek hij slachtoffer van een afpersingsoperatie.

Slachtoffers die te maken hebben gehad met dergelijke oplichting, zijn vaak 'dubbel de klos', zegt Marloes Kolthof, directeur van de Fraudehelpdesk. "Ze verliezen heel veel geld aan degene waar zij mee te maken hebben", legt Kolthof uit. "En dat is geen liefdes- of sekspartner, maar een boevenbende die mogelijk ver weg zit in een ander land. En ja, dat is natuurlijk een proces dat enorm heftig is voor die mensen."

De schaamte die slachtoffers ervaren, gaat zowel over het kwijtraken van het geld als het bezoeken van een sekssite. Dat zorgt er ook voor dat veel mensen bezwaar voelen om melding of aangifte te doen. "Dat weet ik wel zeker. We krijgen ongeveer 500 meldingen over dit soort fraude binnen. Dat lijkt natuurlijk heel erg weinig. Maar ik denk dat minder dan 10 procent van alle slachtoffers zich bij ons meldt. Omdat er zoveel schroom is."

Dat terwijl het probleem van oplichting via seksadvertenties steeds groter lijkt te worden. Kolthof ziet een trend ontstaan in de meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkomen. "Sinds corona zijn steeds meer mannen slachtoffer van dit soort fraude. Terwijl we normaal gesproken voornamelijk vrouwen bij ons loket zien." Volgens haar is het van groot belang dat – ondanks de schaamte – mensen melding en aangifte blijven doen bij de Fraudehelpdesk en politie.

Volgens de politie gaat het vaak om ingewikkelde zaken. "Oplichting is een complex artikel vanwege de juridische elementen waaraan voldaan moet worden", legt een woordvoerder uit. In het geval van Wolfpack Entertainment gaat het om een civielrechtelijk geschil: "Er is wel een dienst geleverd, maar niet wat de klant had verwacht." Slachtoffers moeten dus aangifte doen om hun gelijk te krijgen.

*Bastiaan is een gefingeerde naam, echte naam is bij de redactie bekend

Bekijk de uitzending

List en bedrog met online seksvideo's

List en bedrog met online seksvideo's

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.