‘Het geluid is stelselmatig hard en onnodig.’ Dat is hoe Marion van Dam het lawaai omschrijft van motoren die langs haar huis scheuren.’ En de politie dan? Die is volgens haar in geen velden of wegen te bekennen.

‘De mate van overlast die motorrijders geven, vind ik buiten proportie. Ik vraag me af hoe het zover gekomen is dat we dat geluid allemaal maar accepteren.’ Marion benadrukt dat ze het niet heeft over alle motorrijders. ‘Ik heb het over de overtreders. Er zijn ook mensen die zich wél aan de regels houden qua snelheid en geluid.’

Marion woont aan de provinciale weg tussen Egmond aan den Hoef en het Noord-Hollandse Bergen, op een steenworp afstand van de duinen. De weg loopt als een rechte streep door het landschap en nodigt uit om de gashendel lekker open te zetten. ‘De duinen hierachter liggen in een stiltegebied, maar hier op de provinciale weg wordt geracet.’

Toen Marion het huis kocht, wist zij niet dat de geluidshinder zo erg zou zijn. ‘Geluiden horen erbij, maar bij motoren denk ik: dat is een liefhebberij waarbij je een ander stelselmatig lastigvalt. Het is niet mijn hobby en ik wil het niet horen. Sommige mensen gaan op een mooie zondagmiddag het huis uit of zelfs binnen zitten vanwege het lawaai. Terwijl we hier zo lekker wonen.‘

Geluidslimiet

Hoeveel geluid mag een motor produceren? Het is een eenvoudige vraag met een ingewikkeld antwoord. Voor elk motortype geldt een andere geluidsnorm. Globaal kun je zeggen dat zwaardere motoren meer geluid mogen produceren dan lichtere. 80 decibel geldt zo’n beetje als de bovengrens, volgens Europese regels.

Uitdelen boetes helpt

Het aantal motorrijders in de omgeving van Egmond en Bergen is de laatste jaren flink toegenomen, vooral veroorzaakt door het groeiend toerisme in de kuststreek. Marion is niet de eerste die zich bij ons meldt. Ook andere mensen uit Bergen andere kustgebieden benaderen ons voor het onderzoek naar geluidsoverlast van motoren.

De overlast is het ergste van april tot oktober en beperkt zich niet meer tot het weekend. ‘De motorrijders die vele malen boven de geluidsnorm uitkomen, veroorzaken veel onrust. En precies in al die mooie maanden waarin iedereen graag buiten fietst, wandelt en tuiniert. Ik merk het vooral als ik buiten zit. Als het geluid van zo’n knalpot heel hard is, hoor ik het door de aarde heen trillen.’

Meerdere keren belde Marion met de gemeente en de wijkagent. ‘Ik vroeg: ‘Waarom gaan jullie nooit eens met een camera staan, want die zie ik nooit!’ Te weinig mankracht bij de politie en te kort aan testmaterieel, was het antwoord. ‘Als motorrijders weten dat er niet gehandhaafd wordt, nodigt dat uit tot racen. Maar als je een paar keer een boete hebt gehad, dan vertelt dat zich rond onder motorrijders. Dat helpt!’

Emoties aan de keukentafel

‘Na jaren van het kastje naar de muur te zijn gestuurd, ben ik handtekeningen gaan verzamelen van bewoners.’ Afgelopen augustus deed Marion een oproep via Facebook. Voor ze het wist had ze 90 reacties en zat ze aan de keukentafel bij mensen die ze nooit eerder had ontmoet. ‘Ik stuitte op veel emotie en van bewoners die zich niet gehoord voelen.’

‘In een petitie hebben wij erop aangedrongen dat motoren op mooie dagen worden aangehouden en dat de uitlaten gecontroleerd worden.’ Afgelopen september leidde de petitie tot een afspraak met de burgemeester. ‘De burgemeester onderkende het probleem omdat zij wel vaker meldingen had ontvangen. Zij zou de provincie daarop aanspreken en kijken wat zij als gemeente kunnen betekenen.’

De gemeente heeft in ieder geval toegezegd om matrixborden te plaatsen die motorrijders en ander wegverkeer laten zien hoe hard zij rijden. Hoge verwachtingen heeft Marion daar niet van niet. ‘Maar ik denk niet dat zij veel meer kunnen doen dan matrixborden plaatsen of waarschuwingsborden voor motorrijders met een oproep tot fatsoen.’

CDA en GroenLinks in Bergen hebben toegezegd om actie te gaan ondernemen tegen de geluidsoverlast.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek naar geluidsoverlast? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief.

Makers