De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken, dat zegt directeur Peter de Wolf. SterkindeKeuken plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet. 

STIVA, die de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken onder haar hoede heeft, komt in actie naar aanleiding van ons TikTok-experiment met de fictieve Noah. Daarvoor kropen we een uur in de huid van een 13-jarige op TikTok. In 1 op de 5 filmpjes die we tegenkwamen, zat drank.

header vet alcohol

Wat ziet Noah (13) aan alcohol op TikTok?

Dit is opmerkelijk, omdat alcoholreclame op televisie overdag bij wet verboden is om kinderen te beschermen. Op het bij kinderen razend populaire sociale mediaplatform TikTok is die wettelijke bescherming er niet.

TikTok: alcoholreclame is verboden

De directeur van STIVA, Peter de Wolf, erkent dat er tussen de alcoholvideo’s ook filmpjes zitten die op reclame lijken, waaronder filmpjes van kookkanaal SterkindeKeuken. Volgens de richtlijnen van TikTok is alcoholreclame echter verboden.

Omdat de video’s op reclame lijken, heeft STIVA namens de betrokken alcoholmerken, in dit geval Maxxium (Licor43), Bacardi, Pernod Ricard (Malibu) en AB Inbev (Corona en Leffe) om opheldering gevraagd. “Inmiddels is duidelijk dat er geen commerciële relatie is tussen de merken en SterkindeKeuken,” zegt De Wolf.

Juridische stappen

Toch heeft STIVA het account alsnog verzocht om de video’s te verwijderen, omdat die lijken op product placement (het laten zien van een merk tegen een vergoeding, red.) en kinderen het zien. SterkindeKeuken trekt zich echter niks aan van de STIVA en geeft aan: “Het verzoek kunnen we niet inwilligen. Dit heeft namelijk een negatieve impact op ons account.”

STIVA en de alcoholmerken zijn zeer ontstemd, laat De Wolf weten. Op basis van het merkenrecht willen ze het account toch dwingen de video’s te verwijderen. De Wolf: “De eerste stappen in een juridisch traject zijn gezet. Verder kijken we nog naar andere manieren om de content te laten verwijderen.”

Meer weten over wat kinderen online zien aan alcohol? Luister dan zondag om 19 uur naar onze uitzending op Radio 1 of kijk om 22:10 uur naar tv-uitzending op NPO2.

'Sociale media is een achterdeur die wagenwijd openstaat'

Alcohol op tv mag overdag niet, maar op sociale media wel. ‘Achterdeur staat wijd open’

Kinderen zien tal van alcoholposts op sociale media. Waarom kan dat daar wel, terwijl het op tv grotendeels verboden is?

Milou (12) laat alcohol bezorgen. Wordt ze gecontroleerd?

Kan Milou (12) alcohol bestellen bij flitsbezorgers?

Flitsbezorgers controleren maar zelden op leeftijd vertellen tieners ons. We nemen de proef op de som met Milou (12).

Makers