Past die trui niet zo goed, valt het boek je tegen of klinkt die nieuwe speaker toch niet zo lekker? Stuur het gewoon terug! Twijfel je nog en wil je er graag een nachtje over slapen, geen probleem. Denk er gerust honderd dagen over na. Retourneren is toch gratis. Maar wat gebeurt er daarna eigenlijk met jouw miskoop?

Nederlanders zijn Europees kampioen retourzenden. Van de 335 miljoen online bestellingen die we in 2020 plaatsten – even voor de duidelijkheid: dat zijn dus meer dan negenhonderdduizend bestellingen per dag – stuurden we afgelopen jaar 23 miljoen keer een of meerdere artikelen terug. De belangrijkste reden: de aankoop voldoet niet aan onze verwachting.

Vooral kleding, schoenen en andere mode-artikelen stoppen we vaak weer terug in de doos: 34 procent van alle bestellingen in deze categorie ging geheel of gedeeltelijk retour. Ook elektronica (9 procent) en huis- en tuinartikelen (7 procent) sturen we vaak terug naar waar het vandaan komt. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope onder ruim drieduizend respondenten, die volgens de marktonderzoeker representatief zijn voor de Nederlandse bevolking.

Help mee met ons onderzoek

Vraag jij je af wat er met jouw geretourneerde pakketjes gebeurt? Werk jij in het distributiecentrum van een webwinkel (of heb je daar gewerkt) en weet jij hier meer over? Laat van je horen via het tipformulier of mail mij. We gaan vertrouwelijk met je gegevens om.

Maar aan onze collectieve retourverslaving hangt een prijskaartje. Want hoewel het retourzenden van een pakketje voor de consument vaak gratis is, vormt de verwerking ervan een forse kostenpost voor webwinkels. Iemand moet dat extra ritje terug naar het magazijn betalen. Om nog maar niet te spreken over de impact van al die retourzendingen op het milieu.

Vernietigd

De kosten van het ‘gratis’ retourbeleid lopen in sommige gevallen zo hoog op, dat webwinkels soms een andere uitweg zoeken. Zo onthulde het Britse televisieprogramma ITVNews in juni dat Amazon ieder jaar miljoenen geretourneerde en onverkochte producten laat vernietigen, waaronder duizenden ongebruikte Macbooks, tv’s, drones, koptelefoons en föhns. De reden: vernietigen is goedkoper dan opnieuw opslaan in het magazijn.

Bij een retourzending moeten magazijnmedewerkers het pakketje inspecteren, fatsoeneren (haren verwijderen, schoenzolen poetsen en kabeltjes oprollen), en weer opnieuw inpakken, en dat kost webshops al gauw miljoenen. Volgens een anonieme medewerker van een distributiecentrum kregen Britse medewerkers van Amazon de opdracht om 130.000 artikelen per week weg te doen.

Amazon belooft inmiddels beterschap. Begin augustus kwam de Amerikaanse webgigant met een plan om ieder jaar 300 miljoen artikelen te redden van de vuilnisbelt, te beginnen met de VS.

Eigen bodem

Dat roept de vraag op: hoe gaan Nederlandse webwinkels eigenlijk om met al die miljoenen geretourneerde pakketjes? Wanneer kan een artikel opnieuw verkocht worden? En wat gebeurt er met al die producten die worden afgekeurd? Daar willen wij graag onderzoek naar doen. Weet jij daar meer van? Laat het ons weten via het tipformulier.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers