De stofoverlast in Wijk aan Zee legt sommige bedrijven in de regio geen windeieren. De afgelopen maanden is het druk, heel druk bij de schoonmaakbedrijven in de regio. Vincent Vlaar, eigenaar van Car Cleaning Centre, poetst het Tata-stof weer van de vuile auto’s af. En de staalfabriek betaalt. We gaan bij hem langs voor het onderzoek Lokaal Bestuur.

‘Wij zijn wat dat betreft wel blij met Tata,’ geeft Vlaar toe. De afgelopen maanden heeft hij veel auto’s uit Wijk aan Zee onder handen moeten nemen. Het Noord-Hollandse dorp heeft regelmatig te maken gehad met zogenoemde grafietregens, waardoor bewoners in huis en op auto’s glinsterend stof aantroffen. Een doekje voor het bloeden, noemde een tipgever de zogenoemde ‘wasbonnen’ eerder in dit onderzoek.

Uitgelicht

IJMUIDEN - De hoogovens van staalbedrijf Tata Steel. / ANP XTRA ROBIN VAN LONKHUIJSEN

‘Fijn dat de ramen schoon zijn, maar niemand kan je longen schoonmaken’

Kalkvervuiling

Volgens Vlaar is het niet de grafiet zelf die voor de grootste problemen zorgt op de auto’s. Kalk is de grote boosdoener. ‘Die grafiet is er eigenlijk al af voordat de auto hier binnenkomt. Je moet het zo zien:die ijzererts staat te dampen en met de damp komt kalk mee. En dat is hetgeen wat eigenlijk weer neerslaat op de auto’s. Een beetje zoals in je badkamer,’ legt Vlaar uit. ‘En op je ramen, met een laaghangend zonnetje lijkt het dan net of je met natte ramen rijdt. Dat kan veel hinder geven.’

Geen nieuwe auto

In een gewone wasstraat krijg je de door de staalfabriek veroorzaakte vervuiling er niet af, dus geeft Vlaar de auto een speciale behandeling. Daar is hij met poetsen en polijsten al snel een dag mee bezig. Dat kost het staalbedrijf per auto snel een paar honderd euro. Sommige mensen uit Wijk aan Zee durfden volgens Vlaar eigenlijk al jaren geen nieuwe auto meer te kopen. ‘Maar nu ze weten dat ik het weer kan opknappen durven ze het weer aan,’ vertelt hij trots.

Stoplicht voor de deur

Hij kent de zorgen en protesten van sommige van zijn klanten. ‘Natuurlijk begrijp ik dat, we hebben allemaal kinderen en je wilt graag weten wat er aan de hand is. Ik woon zelf in Velsen en wij hebben er net zo veel last van,’ aldus Vlaar. Toch relativeert hij ook. ‘Het is wel iets waar je deze tijd mee te maken hebt. Het is een probleem dat ook niet zomaar opgelost is. Ik heb vrienden in Amsterdam wonen en daar staat een stoplicht voor de deur, daar ligt na een week ook een dikke laag stof op de vensterbank. Dus waar is het dan in Nederland nog gezond om te leven? Of je nou hier of in Rotterdam of Limburg zit, overal is zware industrie.’

Drie keer langs Tata

Dat sommige omwonenden de fabriek liever zien vertrekken uit de regio lijkt Vlaar niet haalbaar. ‘Dan hebben we denk ik een heel groot economisch probleem hier. Noord-Holland is afhankelijk van Tata Steel.’ En bovendien hadden die mensen volgens Vlaar iets beter op moeten letten: ‘Je komt drie keer langs Tata voordat je in Wijk aan Zee bent, ik denk dan ook: zoiets had je kunnen weten. Ik heb er zelf heel bewust voor gekozen om in de buurt van Tata te gaan wonen, die fabriek staat er al 100 jaar.’

Makers