Supermarkten doen weinig om biologisch eten en drinken te promoten in hun wekelijkse folders, blijkt uit ons onderzoek. We bekeken al het eten en drinken dat het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond. Bij Albert Heijn, Plus en Lidl nam biologisch slechts rond de twee procent van de ruimte in, bij de Aldi was dit rond de één procent.

En dat terwijl de Europese Commissie wil dat in 2030 25 procent van de landbouw biologisch is. Nederland heeft daarin nog een lange weg te gaan, want momenteel is maar 4 procent van de Nederlandse landbouw biologisch, en dat aandeel groeit amper. Een groot probleem is daarin de afzet: het marktaandeel van biologisch eten is maar ruim 3 procent en de omzet groeide het afgelopen jaar slechts met 0,5 procent.

Afname

Jeroen Candel, universitair hoofddocent voedsel- en landbouwbeleid bij de Wageningen Universiteit, ziet dat de langzame groei een probleem is op de weg naar meer biologische landbouw: “Een deel van de boeren zouden best de overstap naar biologisch willen maken, maar de vraag is er niet naar. Dus dan kan het niet.”

Jaco Burger geeft leiding aan het grootste biologische landbouwbedrijf van Nederland, ERF, en ziet dat ook. Hij vindt het de taak van de supermarkten om biologisch beter te promoten: “Uiteindelijk zijn de supermarktketens de consument. Want wat in het schap ligt, wordt verkocht. En de marketing die daarachter zit bepaalt of de consument het koopt of niet.”

Annechien_en_have

Boerin Annechien diep in schulden: 'Te weinig mensen betalen voor duurzaam vlees'

Boerin Annechien ten Have heeft miljoenen geïnvesteerd in diervriendelijk en milieuvriendelijk varkensvlees.

Ambities

Supermarkten zeggen de verkoop van biologisch wel te willen stimuleren. Zo heeft Plus de ambitie om de omzet van hun biologische huismerk voor 2025 te verdubbelen en hebben ze het biologische aanbod in het schap verdubbeld. Maar in de folders is daar nog niet veel van te zien. Plus heeft gemiddeld iets meer dan twee biologische producten in hun folder staan.

Michaël Wilde, directeur van de brancheorganisatie van de biologische sector, Bionext, laat in een reactie weten dat supermarkten wel wat doen om het biologische assortiment te promoten, maar nog niet genoeg: “Albert Heijn geeft bijvoorbeeld 10 procent korting op biologische producten aan mensen met een Premium-abonnement. Maar supermarkten hebben een sleutelrol in het stimuleren van de biologische verkoop en in het kader daarvan vind ik dat er meer moet gebeuren.”

Reacties supermarkten

Een woordvoerder van Lidl laat ons weten: "Onze focus is duurzame en gezonde voeding haalbaar en betaalbaar maken. Van onze 2000 producten zijn er 200 biologisch. We vinden het belangrijk dat dit biologische aanbod, los van aanbiedingen, zo betaalbaar mogelijk is."

Albert Heijn zegt dat het geringe aantal biologische aanbiedingen komt omdat ze "afhankelijk te zijn van het aanbod wat de natuur brengt".

Plus en Aldi waren niet bereikbaar voor commentaar.

Discussie

Het Europees parlement stemde deze week voor de wens om het streefgetal van 25 procent biologische landbouw van de Europese Commissie los te laten. Het parlement wil dat de productie meer wordt afgestemd op de werkelijke vraag naar biologische producten. In Nederland stijgt het omzetaandeel van biologische producten in de supermarkt ieder jaar zeer gering.

Kijk hieronder de uitzending 'Wie betaalt de rekening van de duurzame boer' terug:

Wie betaalt de boer?
25 min 58 s

Minder stikstofuitstoot, meer aandacht voor biodiversiteit, minder broeikasgassen en graag ook nog een beetje diervriendelijker. Van boeren wordt heel wat verandering verwacht in de komende jaren. Makkelijk is dat niet, want de consument zit niet altijd te wachten op duurzame, en daardoor ook vaak duurdere producten. De investeringen betalen zichzelf niet terug. Hoe moet de landbouw vergroenen als de consument er niet voor wil betalen?

Verantwoording

Voor ons onderzoek hebben we de folders bekeken van het afgelopen half jaar van Albert Heijn, Plus, Lidl en Aldi. Hierin is al het eten en drinken geteld en is gekeken wat het aandeel biologisch was. Bij sommige supermarkten, zoals Lidl en Plus wordt het aandeel biologisch beïnvloed door een week waarin extra veel biologische producten worden gepromoot. Plus maakt in de folders veel reclame voor hun slijterij, wat ook het percentage beïnvloedt.

We hebben in ons onderzoek de aanbiedingen geteld en niet het aantal producten dat daarachter zit, omdat dit niet te achterhalen was. Zo zijn in sommige weken alle producten van een bepaald merk in de aanbieding, maar dit wordt in de folder onder 1 aanbieding geschaard.

Albert Heijn had een gemiddelde van 1,6 biologische aanbieding per week, bij Plus was dit 2,3, bij Lidl 2,1 en bij Aldi was het gemiddeld één aanbieding per week.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers