Hoe groener we nieuwe huizen kunnen bouwen, hoe groter de kans dat ze er komen. De bouwstop door de stikstofregels is er al maar een bouwstop door het gebruik van beton zit eraan te komen. Voor beton heb je cement nodig en de cementindustrie stoot bijna drie keer zoveel CO2 uit dan de luchtvaart. De oplossing is: duurzaam beton maken. Beton kan gerecycled worden of het cement kan worden vervangen, maar het gebeurt nog veel te weinig.
We hebben het leggen maar het verdwijnt onder de weg, dat is toch doodzonde?!
Als oud beton door trillen en zeven tot zand en grind is teruggebracht, kan er met veel minder cement weer beton van gemaakt. En dat is milieuwinst. Maar veel betonpuin gaat door de hoge eisen aan schoon beton nog als fundering onder de weg. Zo wordt het dus niet gebruikt voor huizenbouw. De reden is dat voor schoon betonpuin ook heel schoon gesloopt moet worden. De eisen voor recycling zijn hoog, zo mag er geen houtje of stukje ijzer inzitten.
Luister naar de reportage van Joga Brouwers:
Groen beton komt niet van de grond
Cementindustrie
Beton kan dus gerecycled worden maar om het echt duurzaam te maken moet het cement eruit. Cement is de lijm tussen zand en grind. Om cement te krijgen moet kalksteen (denk aan de Enci groeve bij Maastricht) extreem verhit worden, tot wel 1500 graden. Dat kost veel gas en daardoor stoot het enorm veel CO2 uit. 7 procent van de mondiale CO2 uitstoot komt van de cementindustrie terwijl de luchtvaart verantwoordelijk is voor 2.5 procent.
Geopolymeer beton is een manier om duurzaam te bouwen, we hebben 7000 kilo CO2uitstoot bespaard met deze brug alleen.
Aan het fietsbruggetje over de beek Keersop in Dommelen zie je niks. Er staat ook geen bordje bij. Maar de brug is gemaakt van geopolymeerbeton. Het cement (de lijm) in deze betonvariant is vervangen door hoogovenslak (een poeder), een restproduct van de staalindustrie. Het werkt ongeveer hetzelfde als cement. De brug is daarmee gemaakt met 80% minder CO2 uitstoot. Maar er is er maar één, want innovatie in de betonsector zit klem door regelgeving.
Lees ook: Geopolymeerbeton: hoe zit het nu? van Martin Verweij (pdf)
Uitdaging:
Beton groeit niet. Voor verduurzaming van de betonsector moet er veel meer oud beton gerecycled worden en opdrachtgevers moeten verplicht worden om te bouwen met duurzaam betonpuin. Daarnaast moet wet- en regelgeving voor innovaties aangepast worden.
- Bekijk hier de resultaten uit de rondgang onder bouwbedrijven en leden van de BRBS (pdf).
Achtergrond
In 2018 kwam er een Betonakkoord. Daarin tekenden 80 grote partijen als Rijkswaterstaat, Prorail en een paar gemeenten voor het verduurzamen van de bouw. De betonsector heeft strikte doelen om tot CO2 neutraal beton te komen in 2030. Daarnaast is er overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om voor januari 2023 opdrachtgevers te verplichten duurzaam betonpuin voor te schrijven bij aanbestedingen. Als de verplichting er is, loont het voor recyclaars ook investeringen te doen om van oud beton nieuw schoon betonpuin te maken. Zodat al het gerecyclde beton in 2030 100% hergebruikt kan worden. Zie ook: het Betonakkoord.