Uit onderzoek van KRO-NCRV’s Pointer en het AD blijkt dat dubieuze zorgbedrijven en zogenaamde zorgcowboys nog steeds makkelijk wegkomen met het misbruik van zorggeld. PVV-Kamerlid René Claassen vraagt PVV-minister Agema (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) welke concrete stappen zij onderneemt om deze fraude te stoppen. 

Sinds 2019 publiceert Pointer over misbruik van zorggeld, maar het lijkt erop dat er nog niet genoeg gebeurt om zorgcowboys aan te pakken. Volgens Claassen wordt er jaarlijks voor ongeveer 10 miljard euro gefraudeerd. Hij is van mening dat zorgcowboys altijd een weg weten te vinden om megawinsten te maken en dat zij deze proberen te verbergen. Wat gaat Agema doen tegen deze zorgcowboys?

Header voor nieuws zorgcowboys

Zorgcowboys worden nog nauwelijks aangepakt: verdacht hoge winst, meer dividend en minder controle

Rekenkamer: "Signalen stemmen niet hoopvol dat het nu beter gaat."

Ondertussen ontvangt het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ) de laatste jaren minder meldingen van zorgfraude. De Algemene Rekenkamer stelt dat partijen soms te voorzichtig zijn met het uitwisselen van gegevens, omdat ze de privacywet AVG ‘scherper interpreteren’ dan nodig is. Claassen vraagt wat de minister gaat doen om de onderlinge uitwisseling van gegevens te bevorderen.

Nieuwe wet

Minister Agema reageert ondertussen op LinkedIn ook op ons onderzoek naar zorgcowboys. Daar schrijft ze het een schande te vinden dat er ‘graaiers’ zijn die misbruik maken van geld dat bedoeld is voor de zorg en patiënten. “Een nieuwe wet, de Wbsrz (Red: het wetsvoorstel 'bevorderen samenwerking en rechtmatige zorg'), regelt vanaf 2025 met het Informatieknooppunt Zorgfraude (IKZ) en het waarschuwingsregister dat we fraudeurs beter kunnen opsporen en aanpakken”, schrijft ze. We wachten nog op antwoord op de Kamervragen van haar partijgenoot.

Bekijk hieronder onze uitzending over zorgcowboys:

Zorgcowboys
25 min 37 s

1 miljoen ouderen gelukkig oud laten worden, dat was de missie van zorgorganisatie Zorg van Toen. Deze zomer ging het bedrijf failliet, maar het laat een spoor van ellende achter. Zo zijn er al langer klachten over de kwaliteit van zorg binnen de instelling en worden leveranciers en personeel regelmatig niet betaald. Na het faillissement moeten sommige hoogbejaarde bewoners, zoals Simmy (88) en Theun (90), op stel en sprong op zoek naar een andere zorginstelling. Hoe is dit zo misgegaan?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang iedere week onze beste verhalen in je mailbox.

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.