De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat kledingbedrijven de bezem door hun duurzaamheidsclaims halen. Dat laat ze weten aan onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). Grote kledingbedrijven krijgen deze week een brief hierover. “De winkels krijgen nu zelf de kans om het goed te doen. Daarna gaan wij controleren.”
Toezichthouder ACM verstuurt ruim 70 brieven aan grote kledingbedrijven die op de Nederlandse markt kleding verkopen. De actie is onderdeel van een groter project om misleiding van consumenten met duurzaamheidsclaims tegen te gaan. “De ACM ziet dat consumenten duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing”, zegt Saskia Bierling, woordvoerder bij de ACM. “Dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat zo’n claim klopt.”
Kleding als eerste aan de beurt
De kledingbranche maakt veel gebruik van claims ziet de ACM, bijvoorbeeld over de recycling of verwerking van kleding of de biologische of duurzame afkomst van grondstof. Daarom zijn zij een van de eerste sectoren die een brief ontvangen. Bierling: “Consumenten vinden het bij kleding belangrijk dat het duurzaam is, blijkt uit onderzoek. Daarom is dit een van de eerste sectoren die we onder de loep nemen.”
De ACM kwam in januari met een nieuwe leidraad voor duurzaamheidsclaims. Daarin staan vijf vuistregels. Bedrijven moeten hun claims bijvoorbeeld met feiten onderbouwen, en de claims moeten actueel zijn. Daarnaast mogen (visuele) claims niet misleidend, vaag of verwarrend zijn. In de leidraad geeft de ACM ook voorbeelden van wat er misgaat. Bierling: “De winkels krijgen nu zelf de kans om het goed te doen. Daarna gaan wij controleren.”
Vermoedens van valse of misleidende duurzaamheidsclaims kunnen consumenten hier melden.
De uitzending van Pointer op maandag 17 mei staat in het teken van kledingrecycling. Om 22:20 uur op NPO2.