Herriemakende motorrijders hebben weinig te vrezen van de politie. Dit blijkt uit onze uitzending over geluidsoverlast van motoren van zondag 10 november. De politie deelde afgelopen jaar bij geluidsmetingen zo’n 100 boetes uit voor een geluidsovertreding aan motorvoertuigen, waaronder motoren. Ook blijkt dat lawaaiuitlaten die niet de openbare weg op mogen bij tal van motordealers worden verkocht en op verzoek van de klant worden gemonteerd. Dit blijkt uit onderzoek van De Monitor.
Luidruchtige motoren zijn één van de grootste ergernissen in het verkeer. Groepen motorrijders die door stiltegebieden en over dijkweggetjes rijden verstoren het woongenot en zijn een ware plaag voor bewoners. Het vervangen van de uitlaat door een luidruchtiger model is een veelgebruikte manier om de herrie op te voeren.
Mirjam en Matthijs kunnen hierover meepraten. 4 jaar geleden kochten zij nietsvermoedend hun droomhuis in een stiltegebied in de Krimpenerwaard. Op mooie dagen scheuren letterlijk honderden motoren langs hun dijkhuis. Lees hier over de stress die dat veroorzaakt:
Lawaaiuitlaten overal te koop
Van de wetgever hebben motorrijders weinig te vrezen. Het is een koud kunstje om bij Nederlandse motordealers of op internet een uitlaat te kopen zonder e-keurmerk, die daarmee niet voldoet aan de geluidsnormen die de Europese Unie daaraan stelt. Vaak zijn dit volledig open pijpen zonder enige vorm van geluidsdemping, bedoeld voor het racecircuit. De wet verbiedt weliswaar om met dergelijke uitlaten de weg op te gaan, maar de verkoop en montage ervan is niet verboden.
Motordealer Topmoto in Apeldoorn: ‘De klant bepaalt nog steeds wat er wel of niet onder gezet wordt.’ Zelf vindt Staal het ‘een beetje gek’ dat hij uitlaten mag verkopen die verboden zijn op de weg. ’Het is nog steeds een grijs gebied dat niet is afgebakend door wie dan ook, dus als motorondernemers monteren en leveren we het op deze manier.’
Motoren na aanschaf nooit meer gecontroleerd
Motoren worden in Nederland na aanschaf niet meer gecontroleerd, ook niet als eraan gesleuteld is. In andere landen, zoals Duitsland, gebeurt dat wel. Arjan Everink van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging: ‘Op het moment dat je daar iets gaat vervangen, dan mag dat alleen met originele onderdelen. Pak je een ander onderdeel dan moet je langs de TÜV, de Duitse RDW (Rijksdienst Wegverkeer, red.)’ Everink pleit ervoor een dergelijk keuringsmoment ook in Nederland in te voeren. ‘Bij een garage, of we moeten het bij de wet gaan regelen.’
Handhaving: ‘geen prioriteit’
De pakkans door de politie is laag, want die controleert nauwelijks op geluidsoverlast. Veel motorrijders zijn nog nooit onderworpen aan een geluidsmeting. ‘Dit heeft inderdaad niet de hoogste prioriteit vergeleken met andere zaken als de verkeersveiligheid,’ zegt Egbert-Jan van Hasselt, portefeuillehouder verkeersveiligheid bij de Nationale Politie. Daar komt bij dat geluidsmetingen bij motoren een hele precieze en tijdrovende aangelegenheid zijn.
De politie kan motorrijders ook bekeuren voor geluidsoverlast zonder zo’n meting, puur op het gehoor van de agent. Maar ook dat gebeurt nauwelijks – 134 keer in 2018, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).