De schuldhulpverlening moet vroeger ingrijpen, want een kleine betalingsachterstand kan snel uitgroeien tot grote problematische schulden. Pieter Hilhorst werkt met zijn coöperatie Goede Gieren aan een nieuwe betalingsregeling die problematische schulden moet voorkomen.

Schulden groeien snel uit tot problematische proporties, ziet Hilhorst. De voormalig wethouder van Amsterdam is oprichter van de Goede Gieren, dat nieuwe manieren bedenkt om schuldenproblematiek aan te pakken. Hij legt uit dat dit onder meer komt het voor mensen moeilijk om een goed overzicht van de schulden te krijgen.

Samen met onder meer het Nibud werkt Hilhorst aan een nieuwe manier van betalingsregelingen. Dat is nodig, denkt hij, want met verschillende schuldeisers kunnen schulden snel uit de hand lopen. „Schuldeisers weten niet hoe de situatie is, of iemand bijvoorbeeld nog andere schulden heeft”, zegt projectleider Cora van Horssen van het NIBUD tegen het Noord-Hollands Dagblad. Het dagblad haakte aan bij het onderzoek van Pointer naar de schuldhulpverlening en schreef over oplossingen voor problematische schulden.

Betalingsregelingen zorgen voor meer problemen

Voor wie al krap zit, is een betalingsachterstand niet zomaar in te halen. Veel bedrijven bieden dan betalingsregelingen aan, waarmee de schuldenaar snel akkoord gaat. Maar daar gaat het vaak mis, ziet Hilhorst. De betalingsregelingen zijn vaak niet haalbaar. En dus moeten er realistischere betalingsregelingen komen, vindt hij.

Dat wil Hilhorst bereiken met het nog op te richten Nederlands Instituut voor Betalingsregelingen (NIVB), waarbij naast de Goede Gieren en het Nibud ook schuldhulpverlenerskoepel NVVK en de budgetteer-app Buddy Payment aangesloten zijn. Een schuldenaar stelt zijn bankgegevens beschikbaar aan de NIVB, die vervolgens een realistische berekening maakt op basis van de vaste uitgaven van iemand met schulden. Het is de bedoeling dat schuldeisers zich vervolgens committeren aan de berekening van de NIVB.

schulden interactive teaser

Een schuld is zo opgebouwd, maar lastig afbetaald

Deze betalingsregeling moet het vertrouwen vanuit schuldeisers richting mensen met schulden herstellen. Hilhorst merkt dat er veel wantrouwen heerst bij schuldeisers en zegt gevallen te kennen waarbij schuldenaren zich voordoen als hulpverlener als ze met schuldeisers bellen, omdat ze anders niet serieus genomen worden.

“Mensen hebben waanzinnig veel stress in hun contact met schuldeisers. Door heldere criteria creëren we rust voor schuldeiser en schuldenaar”, aldus Hilhorst. Ook schuldeisers zijn volgens hem met de betalingsregeling geholpen, want zij zien precies hoeveel je kan innen bij een schuldenaar.

Schulden voorkomen

Voor de zomer wil Hilhorst met de betalingsregeling van start. Een proef met 100 deelnemers moet dan uitwijzen of deze manier van schuldhulpverlening werkt. Als de proef succesvol blijkt wil de NIVB het project snel uitbreiden naar 900 mensen. “We willen voorkomen dat oplosbare betalingsachterstanden problematische schulden worden”, zegt Hilhorst.

Dit artikel is onderdeel van ReportersNL, de rubriek van Pointer met een focus op regionale onderzoeksjournalistiek. ReportersNL wordt mede mogelijk gemaakt met een bijdrage van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Luister hier naar de uitzending, ReportersNL: Kleine betalingsachterstand groeit snel uit tot grote schuld:

ReportersNL: Kleine betalingsachterstand groeit snel uit tot grote schuld

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Makers