Brullende en scheurende motoren zijn geen uitzondering aan de Scheveningse kust. Bewoners zijn de geluidsoverlast in de zomermaanden spuugzat. ‘Ik liep een keer met mijn dochtertje over straat, die liep gewoon te huilen. Zo schrok zij van het geluid.’

Aldus Dennis Groenewold, raadslid voor D66 in Den Haag. En hij kan het weten, want hij woont zelf in Scheveningen, zo’n 500 meter van de boulevard. We bellen hem voor ons onderzoek naar geluidsoverlast van motoren.

‘Gekken’

‘Ze staan vaak stil bij het stoplicht en dan hebben ze zo’n hele weg voor zich. Op het moment dat het licht op groen gaat, is het net als de Formule 1, zo keihard mogelijk wegrijden. Dat zorgt gewoon voor enorme herrie.’

‘Het zijn gewoon gekken. Vooral van die sportmotoren die met mooi weer eropuit gaan en die de motor even willen testen. Soms zijn het ook illegale uitlaten. Die vallen niet onder de wettelijke normen die zo’n motor mag maken.’ Groenewold wijst ook op de onveiligheid van racemotoren. ‘Het is vervelend en irritant, maar ook gewoon gevaarlijk als je met kinderen oversteekt.’ Maar generaliseren wil Groenewold niet. ‘Er zijn ook heel veel mensen die zich wel aan de regels houden.’

Het lawaai beperkt zich niet tot de boulevard van Scheveningen. Ook op doorgaande wegen die vanuit het centrum van Den Haag naar Scheveningen lopen, is veel geluidshinder. Zo blijkt ook uit bewonersprotesten tegen de scheurende motoren.

Uitgelicht

De Waldeck Pyrmontkade en Koningin Emmakade in Den Haag / Google Maps

Hoe bewijs je dat je buurt onleefbaar wordt door lawaai?

Flitspalen en matrixborden

Groenewold lanceerde in het voorjaar samen met de ChristenUnie/SGP een actieplan om motorlawaai terug te dringen. De voorstellen variëren van meer en beter handhaven op snelheids- en geluidsovertredingen, bijvoorbeeld met extra flitspalen, tot het plaatsen van matrixborden om te waarschuwen voor verkeersboetes. Het actieplan blijkt een half jaar later nog altijd in de planfase. ‘Het college heeft zich er nog niet over uitgesproken.’ ‘Probleem is dat je politie bijna nooit ziet controleren op geluid. De politie is niet optimaal bezet, dus het is niet de hoogste prioriteit.’

Voor de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) is dat geen onbekend probleem, vertelt Erik Roelofsen. Ook hij stelt dat de politie zelden op geluidshinder controleert. ‘De politie zou geluidshinder moeten controleren als bijvangst bij snelheidsmetingen. Maar ook dat gebeurt niet vaak.’ Eenmaal per jaar gebeurt dat intensief, tijdens de TT Assen. ‘Dat is heel selectief. Dan doen ze het wel, maar de rest van het jaar zie je ze niet.’

Sportuitlaten

Met enige regelmaat kloppen bewoners, maar ook gemeenten zoals Barneveld, Apeldoorn, Amersfoort en Rotterdam bij de NSG aan voor advies. Veel gemeenten kampen met overlast van motoren. Roelofsen: ‘Het probleem is niet eenvoudig op te lossen. Het komt voor in landelijke gebieden op de dijken, maar ook in steden en dorpen.’

In veel gevallen is een nieuw aangebrachte uitlaat de boosdoener. Nederland is volgens Roelofsen een van de weinige Europese landen waar nauwelijks wordt opgetreden tegen sportuitlaten die extra decibellen produceren of aan uitlaten waaraan zelf door motorfanaten is geklust. ‘In andere Europese landen speelt dit probleem niet zo, tenminste niet op zo’n grote schaal als in Nederland. Daar zou het ministerie (van Infrastructuur en Waterstaat, red.) wat aan kunnen doen door de Wegenwet aan te scherpen op dit gebied. Bijvoorbeeld door een verplichte keuring voor nieuwe uitlaten.’

Wegafsluiting of akoestische flitspaal

Wat doen gemeenten op dit moment eigenlijk tegen het lawaai? ‘Dat varieert van waarschuwingsborden en flyers uitdelen aan motorrijders tot afsluitingen van wegen.’ Zelf ziet Roelofsen meer in akoestische flitscamera’s. ‘Ik denk dat de kosten dat nu weerhouden, want technisch kan het gewoon. Plaats die op de plaatsen waar geluidshinder aan de orde is. Dat heeft een preventieve werking.’

In Parijs wordt al volop geëxperimenteerd met de geluidsflitspaal. Lees het hier:

Uitgelicht

Op de ringweg rond Parijs is de afgelopen jaren de maximumsnelheid verlaagd. Ook is op bepaalde stukken een geluiddempende laag aangebracht. / ANP

Herrie hoort erbij? In Parijs denken ze daar anders over

In Scheveningen zijn rigoureuze maatregelen nog niet aan de orde. Afsluiting van de boulevard gaat raadslid Groenewold op dit moment te ver, al zijn er bewoners die dat wel zouden willen. ‘Er zijn natuurlijk ook motoren die zich wel netjes aan de regels houden. En om die de dupe te laten zijn van het slechte gedrag van hun collega’s? Die motorijders die zich wel aan de regels houden, balen er natuurlijk ook van dat zij steeds vaker in een slecht daglicht komen te staan.’

Inmiddels is wel succesvol geëxperimenteerd met grote mobiele matrixborden met teksten als: ‘Hou je aan de snelheid’ en ‘geluidsoverlast wordt beboet’. ‘En waar je ook aan kunt denken op de langere termijn is 30 km-zones met verkeersdrempels. Dan is het een stuk ingewikkelder om die gashendel open te draaien, want dan word je gelanceerd.

Makers