De discussie over de marketing van bio-afbreekbare producten speelt niet alleen in Nederland. In Denemarken sleepte een teeltadviseur zijn concurrent voor de rechter vanwege zijn marketingslogans die niet zouden kloppen.
We bellen met Lars Steen Pedersen, directeur van Ellepot. Zijn bedrijf helpt telers om efficiënter en milieuvriendelijker te telen. Met dit doel in het achterhoofd experimenteerde Ellepot ook met plantenpotten van PLA (polymelkzuur, red.). Het zou namelijk ideaal zijn als telers de potten van hun plantjes gewoon in de grond konden laten zitten. Maar helaas, ze bleken niet af te breken in de grond. Pedersen: ‘Ze breken alleen af in een industriële composteringsinstallatie.’
Ramp voor het milieu
Tot zijn grote verbazing zag Pedersen een tijdje later zijn concurrent breeduit adverteren met potten van hetzelfde materiaal die ‘100% composteerbaar’ zouden zijn en ‘alleen lucht en water achterlaten’. Dat stak hem zo dat hij besloot naar de rechter te gaan. Pedersen: ‘Straks laten klanten dit gewoon in de grond zitten omdat ze niet weten dat het eigenlijk naar een industriële composteringsinstallatie moet, maar denken dat het biologisch afbreekbaar en composteerbaar is als je het in de grond zet. Dat zou toch een ramp zijn voor het milieu?’
De rechter deed in november uitspraak in de kwestie. Hij was het eens met Pedersen en oordeelde dat de concurrent niet meer mocht adverteren met slogans als ‘laat niets achter’ en ‘100% biologisch afbreekbaar’. Dat zou misleidend zijn voor klanten. De concurrent is het niet eens met de uitspraak van de rechter en is in hoger beroep gegaan.
Amazon
Ook in andere landen speelt de discussie over deze biomarketing, meldt Pedersen. Hij stuurt onder meer de zaak door van de staat Californië tegen Amazon uit 2018. Veel Californiërs zouden bereid zijn extra te betalen voor producten van Amazon die ‘biodegradable’ zijn. Maar het zou honderden jaren kunnen duren voordat de producten afbreken op een stortplaats. Daarom is het in Californië verboden om hiermee te adverteren.
Californië en Amazon schikten de zaak, waarbij Amazon stopt met het verkopen van plastic producten met de claim bio-afbreekbaar. ‘Een sterk voorbeeld,’ vindt Pedersen.
Klacht Aldi
We vragen aan de Reclame Code Commissie of er in Nederland ook al uitspraken zijn geweest over deze marketing. Woordvoerder Kirsten van Kleeff wijst ons op een uitspraak uit 2011 over een tasje van de Aldi. Daarop stond: ‘Maak kennis met onze milieuvriendelijke tas. Deze tas op basis van maïszetmeel wordt in de natuur binnen 80 dagen volledig afgebroken tot water en compost en is net zo sterk als een gewone draagtas.'
Een kunststoftechnoloog diende hierover een klacht in bij de Commissie; naar zijn mening zou de tas alleen afbreken onder bepaalde omstandigheden. De Commissie was het met hem eens. Volgens de Milieu Reclame Code mogen milieuclaims namelijk geen mededelingen bevatten waardoor de consument misleid kan worden over milieuaspecten van het aangeprezen product.
Bovendien moet een milieuclaim aantoonbaar juist zijn, waarbij de bewijslast op de adverteerder rust. We lezen in het oordeel van de Commissie: ‘Als erkend is komen vast te staan, dat de mededeling dat de aangeprezen draagtas 'in de natuur binnen 80 dagen volledig wordt afgebroken tot water en compost' niet juist is.’ Aldi kon het tegendeel niet bewijzen.
Mag ‘100% compostable’ op onze koffiebekers wel?
Hoe zit het dan met de koffiebekertjes op onze redactie, vragen we ons af. Daarop staat dat ze ‘100% compostable’ zijn, terwijl ze in het bos niet afbreken en onze afvalverwerker ze verbrandt. Mag dat dan wel? Helaas kan Van Kleeff ons niet direct helpen: ‘Als je precies wilt weten wat de Reclame Code Commissie van de betreffende reclame-uiting vindt, kun je een klacht indienen.’